Digitale middelen voor patiënten
Het UMC Utrecht breidt de digitale mogelijkheden voor patiënten uit. Op deze pagina leest u wat er al is en waar we aan werken.
Samengevat uitklapper, klik om te openen
Het UMC Utrecht wil dat alle patiënten in de toekomst een app hebben om gemakkelijk informatie in te zien en dingen rond het zorgtraject te regelen.
Er staat al een app met de naam 'UMC Utrecht' in de app stores. Deze app zetten we nu op zeer kleine schaal in, en is nog niet klaar voor breed gebruik door patiënten van het UMC Utrecht.
Het is nog niet bekend wanneer u een app kunt gebruiken voor het regelen van uw zorgzaken van het UMC Utrecht.
We moeten bijvoorbeeld nog informatie digitaliseren en werkprocessen aanpassen, voordat het echt digitaal kan. Daar werken we aan.
Wilt u op dit moment informatie digitaal inzien of zorgzaken regelen, dan kunt u gebruik maken van het patiëntportaal Mijn UMC Utrecht.
Wat is het verschil tussen het patiëntportaal en een app? uitklapper, klik om te openen
Het patiëntportaal van het UMC Utrecht is gemaakt om te gebruiken op een groot scherm. Het kan zijn dat u dat prettig vindt, en het is fijn als u veel informatie in 1x wilt zien. Het patiëntportaal werkt wel op smartphones en tablets, maar niet optimaal. Een app wordt altijd gemaakt met gebruik op een smartphone als uitgangspunt. En aan een app kunnen we mogelijkheden toevoegen die op het patiëntportaal technisch niet mogelijk zijn.
Wat kan ik straks met een app? uitklapper, klik om te openen
In een app willen we informatie geven die u ook al kunt vinden in Mijn UMC Utrecht, zoals informatie over afspraken en andere informatie over uw zorgtraject en behandeling.
We hebben al veel wensen voor mogelijkheden die we u graag in een app willen geven. Denk bijvoorbeeld aan:
- dat u zelf afspraken kunt maken en verzetten
- dat u bij een afspraak kunt zien of er uitloop is, en hoeveel
- dat u meldingen ontvangt die u helpen herinneren dat u iets moet doen, zodat u niet alles zelf hoeft te onthouden en beter voorbereid bent voor een afspraak, onderzoek of behandeling
- dat u geen papieren formulier meer nodig heeft voor bloedprikken, maar alle informatie op uw telefoon staat
- digitale informatie en hulp bij het vinden van de weg in het ziekenhuis, waar u koffie of toiletten kunt vinden etc.
- We willen graag dat u meer voorkeuren digitaal aan ons kunt doorgeven. Bijvoorbeeld of u liever naar het UMC Utrecht komt voor een afspraak, of dat u afspraken liever telefonisch of digitaal doet.
- modules in de app waarin u zelf gegevens over uw gezondheid bij kunt houden. Deze gegevens geven uw zorgverlener inzicht in hoe het met u en uw gezondheid gaat.
Heb ik straks nog keuzevrijheid hoe ik informatie krijg? uitklapper, klik om te openen
Het patiëntportaal Mijn UMC Utrecht blijft gewoon bestaan, ook als er een app komt. En de mogelijkheid om informatie op papier te ontvangen, blijft ook bestaan. Dus ook als u niet met een app kunt of wilt werken, hoeft u niets te missen.
Hoe zit het met de bescherming van mijn gegevens? uitklapper, klik om te openen
Uiteraard zorgen we ervoor dat we uw gegevens digitaal zo goed mogelijk beschermen. Daarvoor hebben we zelf strenge eisen. Ook zijn er richtlijnen en wetgeving waar we aan willen en moeten voldoen. Daar worden onze digitale middelen op getoetst.
Zorgtraject app uitklapper, klik om te openen
Het UMC Utrecht heeft ook een bestaande app die de Zorgtraject app heet. Deze kunt u ook al downloaden in de app store op uw telefoon. U kunt deze app gebruiken als u een activatiecode voor een zorgtraject van uw zorgverlener hebt ontvangen. Als dat niet zo is, kunt u deze app nog niet gebruiken. Meer informatie over de Zorgtraject app.