Terug

FAQ e-lectures

Bekijk onderstaande veelgestelde vragen over het gebruik van e-lectures door docenten en studenten.

FAQ voor docenten

Hoe vraag ik een opname van een hoorcollege aan?

Stuur minimaal 2 weken voor aanvang van de cursus een verzoek voor het maken van de opnames naar collegesopnemen@umcutrecht.nl. Vermeld daarbij datum, tijd, zaal, docent en onderwerp van elk college. Je kan ook hier een aanvraag indienen: vraag een opname aan via mail.

In welke collegezalen kunnen er opnames gemaakt worden?

Binnen het UMC Utrecht kan je hoorcolleges laten opnemen in de collegezalen Geel, Groen, Roze, Blauw, HB2.70 en HB3.70. Daarnaast beschikt het Onderwijscentrum van het UMC Utrecht over een onderwijs­studio. Daar kunnen hoorcolleges zonder publiek worden opgenomen, alsmede kennisclips en webinars.

Moet ik zelf iets doen voor de opname?

Als de opnames kunnen worden ingepland, dan krijg je een bevestiging met de link naar de Catalog-pagina waar alle opnamen op terecht komen. De opnames worden automatisch gestart en gestopt. De opname start 4 minuten voor aanvang college-tijd en loopt 10 minuten extra door. Op de katheders in de collegezalen Groen, Roze en Blauw zie je de melding ‘Opname actief’ staan.

Kan ik mijn eigen laptop gebruiken om mee te presenteren?

Ja dat kan. Mocht je een Macbook gebruiken, gebruik dan altijd de vga-aansluiting. 

Aan wie worden de opnames beschikbaar gesteld?

De opnames worden beschikbaar gesteld aan alle studenten van de opleiding waarbinnen de cursus valt (indien van toepassing) en aan de medewerkers van het UMC Utrecht. Indien gewenst kunnen opnames ook publiek beschikbaar gesteld worden.

Ik gebruik vaak een laserpointer, wordt dat ook opgenomen? 

Nee, het beeldscherm wordt opgenomen, dat betekent dat muisgebruik wél zichtbaar is in de opname.

Waar kan ik het toestemmingsformulier voor opnames vinden?

Alle docenten/sprekers moeten persoonlijk toestemming geven voor het maken van de opnamen. Dit hoef je slechts eenmalig te doen. Zonder akkoord mogen er geen opnamen vrijgegeven worden. Zo’n akkoord kun je geven door het tekenen van een toestemmingsformulier. Je kunt een ondertekend formulier scannen en mailen naar collegesopnemen@umcutrecht.nl.

Wanneer komt een opname van een hoorcollege beschikbaar?

De opname wordt binnen twee werkdagen beschikbaar gesteld, op voorwaarde dat de spreker het toestemmingsformulier getekend heeft.

Komen de opnames vanzelf op Blackboard?

Je ontvangt een url naar een Catalog waar de opnames binnen 2 werkdagen na het college op beschikbaar komen. Via deze url krijgen de studenten een overzicht van alle opnamen die voor de cursus gemaakt worden. De docent plaatst zelf de link in Blackboard.

Waarmee moet ik rekening houden als ik mijn slides presenteer op een Macbook?

Wanneer een Macbook wordt aangesloten op de beamer, maak dan gebruik van vga en niet van hdmi.  Als hdmi wordt gebruikt, wordt het laptopbeeld niet opgenomen. Er is dan alleen audio/docentbeeld en geen opname van de slides. Een koppelstukje voor het verbinden van de laptop aan de beamer via een vga-kabel is te verkrijgen bij de amanuensis.
NB. Het signaal vanuit de digitale aansluitingen (hdmi, dvi, displayport) kan niet worden opgenomen vanwege standaard geactiveerde kopieerbeveiliging op Apple hardware.

Kan ik zelf een opname starten en stoppen?

Via het bedieningspaneel op de katheder kan je zelf een opname starten en stoppen. Doe dit echter alleen als vergeten is de opname vooraf aan te vragen. Een vooraf aangevraagde opname start en stopt automatisch.
Mocht je zelf een opname gemaakt hebben die niet vooraf is aangevraagd, stuur dan een mail naar collegesopnemen@umcutrecht.nl met daarin de volgende gegevens: datum, tijd, collegezaal, titel van de opname, namen van de sprekers, (eventueel) cursus waarbinnen de opname valt.

Kan er een stuk uit de opname geknipt worden?

Ja, dat is mogelijk. Standaard wordt – zo nodig – het begin en het eind van de opname geknipt. Ook worden eventuele pauzes eruit geknipt. Mochten er andere onderdelen zijn die niet beschikbaar gesteld mogen worden, geef dan zo precies mogelijk aan om welke delen het gaat in een mail naar collegesopnemen@umcutrecht.nl.

Let op: patiëntdemonstraties moeten vooraf gemeld worden, zodat ze uit de opname geknipt kunnen worden.

Ik ben niet tevreden over het college, wat nu?

De opname kan bewerkt of verwijderd worden. Stuur een mail naar collegesopnemen@umcutrecht.nl.

Er vindt een patiëntdemonstratie plaats. Mag dat opgenomen worden?

Patiënten mogen nooit worden vastgelegd op beeld. Mocht dit onverhoopt toch gebeuren, geef dit dan direct door aan collegesopnemen@umcutrecht.nl. Geef duidelijk aan om welke opname het gaat. Het deel met de patiëntdemonstratie wordt verwijderd.

FAQ voor studenten

Worden alle hoorcolleges opgenomen?

Hoorcollege-opnames worden alleen gemaakt op aanvraag van de docent of blokcoördinator. Niet iedere docent wil het college laten opnemen, daar kunnen verschillende redenen voor zijn.

Wanneer komt een opname beschikbaar?

De docent/blokcoördinator ontvangt een url (link) naar een Catalog waar de opnames binnen twee werkdagen na het college op beschikbaar komen. Via deze url krijg je een overzicht van alle opnamen die voor de cursus gemaakt worden. De url wordt door de docent/blokcoördinator in Blackboard onder de betreffende cursus geplaatst.

Is het terugkijken van een opname aan een locatie gebonden?

Nee, een opname kan vanaf iedere willekeurige locatie met internetverbinding worden teruggekeken.

Ik kan niet (meer) inloggen, hoe kan dat?

Inloggen gaat met het UMC-account via SURFconext (let op: je UMC-account is niet hetzelfde als je Solis-id). Als het wachtwoord van je UMC-account verlopen is, zul je een nieuw wachtwoord aan moeten maken op een UMC-werkplek . Weet je niet meer wat je wachtwoord is, neem dan contact op met de Servicedesk.

Waarom heb ik een zwart scherm/foutmelding na het inloggen?

Je bent wel ingelogd, maar de opname is niet aan jou beschikbaar gesteld. Dit kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld dat je een andere opleiding volgt dan waarvoor deze opname is gemaakt. Denk je dat je ten onrechte geen toegang hebt? Neem dan contact op met collegesopnemen@umcutrecht.nl.

Waarom is het geluid van een opname zacht?

Waarschijnlijk is het instellen van de microfoon niet helemaal goed gegaan, dit is helaas achteraf niet aan te passen. Gaat het om een recent opgenomen hoorcollege? Mail dan naar collegesopnemen@umcutrecht.nl. Vermeld in je mail de url naar de opname.

Kan ik een opname downloaden?

Dit is niet mogelijk.

Kan ik een opname versneld afspelen?

Bij het overgrote deel van de opnames is het mogelijk deze versneld (tot 2x) af te spelen. Deze optie is beschikbaar via de toolbar onder in beeld. Mis je deze functie, dan kan je een mail sturen naar collegesopnemen@umcutrecht.nl. Vermeld de urlnaar de opname in je mail.

Ik heb een vraag over een in de opname besproken onderwerp, waar kan ik terecht?

Inhoudelijke vragen kun je aan de docent of blokcoördinator stellen.

Ik wil een opname delen op social media, kan/mag dat?

Je kan de url naar de opname delen. Deze zal echter alleen beschikbaar zijn voor mensen die over een UMC-account beschikken.

Wat zijn de systeemvereisten voor het kijken van een opname?

De systeemvereisten zijn te vinden via: https://support.sonicfoundry.com/Training/ViewingRequirements.