Vorige

Persberichten UMC Utrecht

Subsidie voor Utrechtse innovaties voor opsporen en behandelen van hart- en vaatziekten

woensdag 27 november 2019

Prof. dr. Peter van Tintelen en Prof. dr. Pieter Doevendans van UMC Utrecht ontvangen beiden een onderzoeksubsidie van ZonMw, NWO en de Hartstichting voor nieuw medisch technologisch onderzoek voor het eerder opsporen en beter behandelen van hart- en vaatziekten. Peter van Tintelen ontwikkelt de ‘eCG Family Clinic’, een online polikliniek waar familieleden van mensen met erfelijke hart- en vaatziekten zich laagdrempelig kunnen laten informeren over en onderzoeken op een erfelijke aanleg. In het onderzoek van Pieter Doevendans en René van Es worden diepe neurale netwerken ontwikkeld voor een betere interpretatie van een ECG en voor thuismonitoring van hartpatiënten. Voor de subsidie van ZonMw, NWO en de Hartstichting werden 69 projecten aangemeld, waarvan er zes gehonoreerd zijn. Twee van deze projecten voert het UMC Utrecht uit.

EARLY studie: Hartschade bij kinderkanker onderzocht

donderdag 31 oktober 2019

Vanaf januari 2020 start een wetenschappelijk onderzoek naar het vroegtijdig opsporen van hartschade bij kinderkanker vanuit de Maarten van der Weijden foundation en KiKa. “Een mooie stap vooruit naar een betere toekomst voor kinderen met kanker en voor hen die de ziekte hebben overleefd”, aldus kinderoncoloog Annelies Mavinkurve. De EARLY Studie bij kinderen met kanker is een samenwerking tussen onderzoekers en kinderoncologen in Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie, kindercardiologen van het Wilhelmina Kinderziekenhuis en radiologen van het UMC Utrecht.

Ernst van een TIA onderschat

zaterdag 26 oktober 2019

Mensen met klachten die op een TIA duiden, wachten te lang met het zoeken van medische hulp. Dit zegt huisarts-onderzoeker Faas Dolmans na promotieonderzoek bij het UMC Utrecht. Een TIA kan de voorbode zijn van een herseninfarct en moet gezien worden als medisch spoedgeval.

Slechte bereikbaarheid UMC Utrecht, Wilhelmina Kinderziekenhuis door boerenprotesten

dinsdag 15 oktober 2019

Ook het UMC Utrecht verwacht dat de bereikbaarheid van het UMC Utrecht op woensdag voor bezoekers, patiënten, studenten en medewerkers slecht zal zijn. Dat is heel vervelend voor iedereen die van of naar het UMC Utrecht moet komen. De toegang voor ambulances is gegarandeerd en we houden nauw overleg met de Regionaal Ambulance Vervoer Utrecht (RAVU) en andere hulpdiensten.

Patiënt op juiste plek redt levens

maandag 14 oktober 2019

"Wie in Nederland zwaargewond raakt, heeft een veel grotere kans dit te overleven dan twintig jaar geleden." Dat blijkt uit een studie van het UMC Utrecht. In het AD/Utrechts Nieuwsblad vertelt traumatoloog Falco Hietbrink vandaag over de enorme verlaging van het aantal zwaargewonden dat overlijdt na een incident.

Nieuwe overeenkomst Calamiteitenhospitaal

dinsdag 8 oktober 2019

Er is een nieuwe overeenkomst over het Calamiteitenhospitaal. Dit bijzondere ziekenhuis is een samenwerking tussen Defensie en Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het UMC Utrecht.