Terug

Tips voor online onderwijsbijeenkomsten

College online geven, hoe doe ik dat? Op deze pagina vind je tips.

Voorbereiding – didactisch

Algemeen

  • Je hoeft je onderwijs niet één-op-één over te zetten. Denk vanuit de leerdoelen wat nodig is om de leerstof te begrijpen en verwerken.
  • Bedenk voor een cursus begint hoe recidivisten toegang moeten krijgen tot het digitaal onderwijs.

Communicatie

  • Communiceer vooraf en herhaal aan het begin van de meeting:
    • wat het programma is,
    • camera en microfoon uitschakelen bij grote groepen,
    • hoe de studenten vragen kunnen stellen (chat, ‘raise hand’, apart vragenuurtje,….),
    • eventueel studenten achtergrond laten vervagen om afleiding te voorkomen.
  • Laat voorafgaand aan de start een startdia zien met de titel van de bijeenkomst en andere relevante informatie. Geef hierop aan hoe laat de bijeenkomst begint. Tip voor gevorderden: speel muziek af, bijv. via Spotify.

Voorbereiding - technisch

  • Zorg dat je 30 minuten voor aanvang alvast alles klaar zet.
  • Gebruik 2 beeldschermen indien mogelijk (bijv. je telefoon of een tablet) of zet op één scherm twee vensters naast elkaar.
  • Maak gebruik van een externe microfoon indien mogelijk, vaak geeft dit een helderder  geluid. Gebruik bijv. de headset van je telefoon.
  • Zorg voor een rustige achtergrond zodra de camera aan gaat. Ga bijvoorbeeld voor een neutrale muur zitten. Of vervaag de achtergrond om afleiding te voorkomen. In MS Teams kan dat door de 3 puntjes onderin je scherm. 
  • Positioneer jezelf zo dat je met je gezicht naar het licht kijkt. Zo ben je voor de deelnemers het beste te zien.
  • Zet alle documenten, films, etc. alvast klaar op je bureaublad of in je taakbalk. Zodoende kun je tijdens de les gemakkelijk de benodigde documenten erbij pakken. Geef de documenten duidelijke titels zodat je in een oogopslag kan zien welk document je nodig hebt.
  • Zet je scherm op view all participants, zodoende zie je de hele klas. Mocht je de deelnemers niet goed kunnen zien, geef concreet aan wat je van ze zou willen (dichter bij licht zitten, een lamp aan doen, positie beeldscherm, etc.).
  • Zet programma’s met notificaties -zoals je mail- uit zodat die niet plotseling in beeld komen (zeker van belang als je ook je scherm deelt bijv.).

Tijdens de bijeenkomst

Opname

Als je een opname wilt maken: kondig dit aan en wacht totdat iedereen aanwezig is.

Wachtruimte

Sommige tools hebben een lobby of wachtruimte waarin studenten moeten wachten tot ze tot de sessie worden toegelaten. Blijf op de wachtruimte letten! Want als de internet verbinding wegvalt en je als student weer probeert aan te sluiten hebben docenten dit niet altijd in de gaten. De student mist dan een stuk van een college.

In groepjes werken

  • Maak gebruik van channels in MS Teams om studenten in groepen aan de slag te laten gaan. In een channel kunnen studenten videobellen, bellen en/of chatten. Ook kunnen zij bestanden delen en tegelijkertijd aan bestanden werken.
    • Channels kun je van te  voren klaar zetten. Bijv. één per werkgroep. 
    • Je kan snel schakelen met channels: als er maar weinig studenten zijn in een werkgroepchannel kun je de volgende keer twee werkgroepen bij elkaar zetten. 
    • Een 'koffiechannel' voor offtopic gesprekken kan sociale cohesie bevorderen.
  • Eénmalig studenten in groepjes laten werken? Overweeg in de basis-channel extra videogesprekken te starten. Je kunt tot maximaal vier parallelle videogesprekken starten in een channel. Zo houd je overzichtelijk en kun je nog makkelijker switchen tussen verschillende gesprekken. Als je meer gesprekken nodig hebt kan een mededocent ook maximaal vier videogesprekken starten in dezelfde channel.  
  • Geef studenten bewust eens de opdracht om video te bellen. Dit kan de sociale cohesie bevorderen.
  • Als docent kun je de meekijken en/of -luisteren in de channels. Kondig je bezoek aan 'Ik kom even meekijken' of 'Hallo, hebben jullie vragen voor mij?'
  • In Zoom heb je de functionaliteit 'Break-out rooms' om deelnemers in groepen aan de slag te laten gaan. 
  • Je kunt er ook voor kiezen om zelf de meeting te laten verlaten. Blijf wel zelf online voor vragen.

Pauzes 

  • Las na ongeveer 45 minuten een wat langere pauze in (zoals na een college). Zet daarbij de camera uit en projecteer via Scherm delen een relevante boodschap.

Interactie en vragen stellen

  • Bedenk dat voor veel studenten video-overleg laagdrempelig is en dat er mogelijk meer vragen komen dan bij gewoon ‘fysiek’ onderwijs.
  • Stimuleer studenten om actief mee te doen en maak afspraken hoe ze contact maken. Je kunt studenten bijv. via de chat hun vragen laten stellen, maar ook vragen hun vragen via audio/video te verduidelijken. 
  • Vraag concreet om een actie als je deze verwacht. Op afstand zijn studenten soms passiever, dus geef bijvoorbeeld aan: “Piet, zou jij antwoord op deze vraag kunnen geven?”.
  • Geef studenten in online sessies met een groep wat langer de tijd om hun vragen te stellen.
  • Las korte pauzes in om studenten de gelegenheid te geven iets op te schrijven en de chat te lezen. Er kan veel gebeuren op het scherm, geeft tijd om dat bij te houden/te lezen.
  • Gebruik een co-host (bijv. een studentassistent) om live de chat-berichten bij te houden als er veel gechat wordt. Deze kan (veelvoorkomende) vragen doorgeven aan de host/docent. Ook kan deze persoon een samenvatting geven van wat er in de chat is gezegd.
  • Alternatief voor responsiecollege: maak twee channels aan in MS Teams. Eén studentgestuurd waarin de studenten vragen kunnen stellen en onderling met elkaar in discussie kunnen gaan. En één kanaal vanuit de docent waarin je gestructureerd korte samenvattingen geeft van behandelde onderwerpen en vragen. 

Externe programma's gebruiken

  • Het is mogelijk om externe programma’s in zoals Pitch to Peer (P2P), PeerGrade, PowerPoint, Mentimeter, etc. in te zetten. Kies daarvoor  Share/deel scherm. Dit is goed voor groepsopdrachten, peer feedback, postersessies, vragen stellen, quizzes, kennisniveau bepalen van studenten, formatieve toetsing, etc.
  • Alternatief voor het gebruik van de whiteboardfunctie in MS Teams is je tweede camera op je device (wissel van front- naar backcamera): teken op een wit vel papier en film dit.
  • Let op: gebruik niet teveel media tegelijk in een sessie.

Feedback

  • Vraag studenten achteraf of tijdens de sessie om feedback op proces en inhoud.

Handige sites

OnderwerpLink
Tips van studenten van de faculteit Geneeskundehttps://trello.com/b/zrOW2Fqb
Ber Le Bruyn - video over digitaal onderwijshttps://youtu.be/RO-6smiULOg
Lesdoelen bereiken in een online settinghttps://www.uu.nl/nieuws/hoe-bereik-ik-mijn-lesdoelen-in-een-online-setting
Wekelijkse webinars van TAUU https://www.uu.nl/agenda/online-bijeenkomsten-over-onderwijs-op-afstand
Bekijk de pagina van TEL van het Onderwijscentrum UMC Utrechthttps://www.umcutrecht.nl/nl/opleidingen/afstandsonderwijs/
Bekijk de tips en trucs van Educate-ithttps://educate-it.uu.nl/tips-trucs/
Bekijk de FAQ over Distance learning en e-assesment van Educate-ithttps://educate-it.uu.nl/onderwijs-op-afstand-faq/