Vorige

Ontspanningsoefeningen bij jeuk

Jeukklachten kunnen spanning geven. Bij jeukklachten kunnen de spieren zich vanzelf aanspannen, waardoor de klachten kunnen verergeren. Ontspanningsoefeningen bij jeuk kunnen helpen de (spier)spanning te verminderen, wat een gunstig effect kan hebben op jeuk en krabben. Op de polikliniek bespreken we dit met u.

Soorten ontspanningsoefeningen

Er zijn twee soorten ontspanningsoefeningen bij jeuk:

  • Progressieve relaxatie oefening: bij deze oefening leert u het verschil te voelen tussen gespannen en ontspannen spieren. Zo leert u hoe u uw spieren, en daarmee uw lichaam, kunt ontspannen.
  • Suggestieve relaxatie oefening: bij deze oefening leert u te ontspannen door uw aandacht te richten op bepaalde spiergroepen en een ontspannen gevoel op te roepen.

 

Ontspanningsoefeningen op internet

Ontspanningsoefeningen kunt u in vele vormen vinden op internet. Meditatie en mindfulness trainingen kunnen ook bijdragen aan meer ontspanning bij jeuk. Er is een groot aanbod aan cursussen en trainingen op dit gebied.

 

Doel van ontspanningsoefeningen

Uw lichaam komt tot rust. Verschijnselen als tintelende vingers, warm worden, geeuwen of een licht gevoel in het hoofd zijn vaak een teken van ontspanning. Doet u de oefening regelmatig, dan wordt het steeds makkelijker om het gevoel van ontspanning op te roepen. Na verloop van tijd kunt u ook op andere momenten dan tijdens de oefening, gemakkelijk het ontspannen gevoel oproepen

Tips bij het doen van ontspanningsoefeningen

  • Voor u begint kunt u een cijfer geven voor de mate van de spanning die u voelt tussen de 0 en 10. Na de oefening geeft u weer een cijfer tussen 0 en 10. Het verschil voor en na de oefening geeft dan het effect aan. Na verloop van tijd, als u de oefening regelmatig doet, zult u merken dat u de spanning onder controle krijgt.
  • Het oefenen van het aanspannen en ontspannen van de verschillende spiergroepen kunt u op verschillende manieren doen. Zittend op een rechte stoel zit met uw rug tegen de leuning, beide voeten naast elkaar op de grond en uw handen losjes op schoot of liggend op een matje op de grond. De oefening gebeurt in stilte zonder afleiding.