Terug

Veelgestelde vragen coronavirus (Covid-19)

Algemene vragen

Hebt u vragen of maakt u zich zorgen over uw medische situatie? Neem dan contact op met uw behandelend arts via een e-consult in Mijn UMC Utrecht of telefonisch met de polikliniek/afdeling waar u onder behandeling bent. 

Uw bezoek aan het UMC Utrecht

Gaat mijn afspraak door?

Omdat wij ook patiënten met het coronavirus opnemen, kunnen helaas niet alle geplande afspraken en behandelingen doorgaan op de manier die u van ons gewend bent. Spoedeisende zorg en behandelingen die niet uitgesteld kunnen worden gaan door.

Uw behandelend arts bekijkt wat passend is voor uw situatie. Het kan daarom zijn dat uw afspraak wordt uitgesteld. Waar mogelijk wordt uw afspraak in het ziekenhuis vervangen door een telefonisch consult, een videoconsult of een e-consult, U wordt hierover persoonlijk geïnformeerd. Is uw afspraak uitgesteld en maakt u zich zorgen? Aarzel niet, maar neem contact op met de huisarts of met uw behandelend arts.

Hebt u vragen?

Bel dan naar het speciale informatienummer: 088 75 59 900 of mail naar covid19@umcutrecht.nl

Let op! Hebt u griepachtige klachten?

Wij benaderen alle patiënten om te vragen of zij griepachtige klachten hebben, voordat zij een bezoek brengen aan het UMC Utrecht. Als de behandelend arts u wil zien, dan vragen wij u naar de speciaal ingerichte cohort polikliniek te komen. Daarover krijgt u persoonlijk bericht.

Kijk voor de laatste informatie op: www.umcutrecht.nl/corona

Wat is een cohort polikliniek?

De cohort polikliniek is een afgesloten gedeelte van onze polikliniek. Op de cohort polikliniek zien we patiënten die besmet zijn met COVID-19 (het coronavirus) of die een verdenking hebben op besmetting. 

Wat kan ik doen om verspreiding te voorkomen?

Onderstaande maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen:

  • Houd minimaal 1,5 meter afstand van andere mensen (patiënten, bezoekers, zorgverleners en andere ziekenhuismedewerkers)
  • Was de handen regelmatig.
  • Geen handen meer schudden.
  • Hoest en nies in de binnenkant van de elleboogholte.
  • Gebruik papieren zakdoekjes.
  • Probeer zo min mogelijk aan het gezicht te zitten (ogen, mond, neus).
  • Was altijd uw handen, vooral vóór het eten (ook voor tussendoortjes).

Kan ik veilig het UMC Utrecht bezoeken?

In het ziekenhuis hebben we maatregelen genomen om te zorgen dat de omgeving zo veilig mogelijk is voor patiënten, bezoekers en medewerkers. Dit doen we onder andere door gescheiden opvang en behandeling van besmette patiënten, door online of telefonisch contact tussen patiënt en zorgverlener als dit mogelijk is en door het beperken van de bezoekmogelijkheden. Daarnaast worden veel medewerkers en patiënten op besmetting getest en benadrukken we de hygiëneregels en social distancing. Op deze manier beperken we het risico op verspreiding van het coronavirus.

Worden er mondkapjes in het UMC Utrecht gebruikt?

In het UMC Utrecht dragen medewerkers, patiënten of bezoekers een mondneusmasker als dat nodig is. Bij griepachtige klachten blijft u in principe thuis. Als het toch van belang is dat u naar het ziekenhuis komt, krijgt u een mondneusmasker. Dit om de verspreiding van het coronavirus (COVID-19) zoveel mogelijk te voorkomen. Onze medisch specialisten en verpleegkundigen dragen bij bepaalde handelingen ook een mondneusmasker. Dat gebeurt bij handelingen die druppels veroorzaken of waarbij zij heel dicht bij uw gezicht handelingen moeten uitvoeren. Medewerkers die griepachtige klachten hebben, mogen pas werken nadat ze zich hebben laten testen op het coronavirus en de uitslag negatief is.

Bezoekers die klachten hebben, kunnen patiënten in ons ziekenhuis helaas niet bezoeken. Als dat toch noodzakelijk blijkt (na overleg met de hoofdbehandelaar van de patiënt) krijgen deze bezoekers bij binnenkomst een mondneusmasker.

Krijg ik een mondkapje als ik naar het ziekenhuis kom?

Als u geen klachten hebt (die wijzen op infectie met het nieuwe coronavirus), krijgt u geen mondkapje om. Hebt u wel klachten die  kunnen wijzen op een infectie met het coronavirus (COVID-19)? Dan krijgt u bij aankomst wel een mondkapje om.

Hoe is de zorg voor patiënten met kanker?

Als patiënt met kanker heeft u wellicht vragen over uw behandeling en wat het coronavirus voor u betekent. Wij doen er alles aan om u goed en veilig door deze periode heen te helpen. We willen de risico’s van het coronavirus beperken én blijven daarnaast de kanker zo optimaal mogelijk behandelen. Klik hier om te lezen wat dit voor u betekent. 

Kan ik bloedprikken in het UMC Utrecht?

Avondprikpoli locatie UMC en WKZ gesloten

De avondprikpoli op locatie UMC (maandagavond) en locatie WKZ (dinsdagavond) is voorlopig gesloten. Patiënten kunnen overdag terecht om bloed te prikken.

Kan ik gewoon komen bloedprikken in het UMC Utrecht?

Ja, dat kan, maar als er geen spoed is, dan vragen wij u om niet naar het UMC Utrecht te komen. Misschien kunt u in overleg met uw behandelend arts ook bloedprikken in uw eigen buurt.  Uw huisarts kan u vertellen waar de prikposten zijn. Houd er dan wel rekening mee dat het langer duurt voordat de uitslagen bij ons bekend zijn. Komt u toch bloedprikken in het UMC Utrecht en hebt u luchtwegklachten? Meld dit dan bij de hoofdingang. U krijgt dan een mondkapje van ons.

Patiënten met het coronavirus (COVID-19)

Waarom testen jullie patiënten op het coronavirus (COVID-19)?

Hoe sneller we dit coronavirus (COVID-19) vaststellen bij een patiënt, hoe beter we verspreiding kunnen voorkomen. Patiënten met griepverschijnselen worden uit voorzorg ook getest op een groot aantal virussen. En nu dus uit voorzorg ook op het coronavirus. 

Hoe wordt die test afgenomen?

Er wordt meteen wattenstaafje slijm uit de neus en keel afgenomen. Op basis daarvan kan worden bepaald of het coronavirus (COVID-19) aanwezig is. In deze flyer ziet u stapsgewijs hoe dit werkt.

Welke patiënten testen jullie op het coronavirus (COVID-19)?

Als patiënten met griepverschijnselen naar het UMC Utrecht verwezen zijn, worden ze ook getest op het coronavirus.

Wat gebeurt er met patiënten die het coronavirus (COVID-19) hebben?

Als er geen ziekenhuisopname noodzakelijk is, dan gaat de patiënt naar huis en gaat daar in overleg met de GGD in thuisquarantaine.

Is er een ziekenhuisopname nodig, dan wordt de patiënt in isolatie verpleegd. Dat betekent dat deze patiënt in een aparte isolatiekamer ligt. Zorgverleners dragen speciale kleding, handschoenen, een spatbril en een mondkapje. Deze kleding gooien ze na ieder bezoek aan een besmette patiënt weg. 

Als er een patiënt met het coronavirus (COVID-19) wordt opgenomen, kan ik dan ook ziek worden?

Het virus kan zich niet zo snel via de lucht verspreiden (ook niet via de airco). Door hoesten en niezen komt het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Deze druppeltjes blijven niet in de lucht zweven maar dalen snel neer.

Een patiënt met het coronavirus (COVID-19) wordt in isolatie verpleegd. Zorgverleners dragen speciale kleding, handschoenen, een spatbril en een mondkapje. Deze kleding gooien ze na ieder bezoek aan een besmette patiënt weg.

Informatie voor patiënten met verminderde afweer

We begrijpen dat u zich zorgen maakt. Ook al is het nog niet aangetoond denken we dat personen met een verminderde afweer een iets groter risico hebben op een ernstiger beloop van het nieuwe coronavirus. Daarom is het van belang dat u de voorzorgsmaatregelen zoals geadviseerd door het RIVM goed opvolgt. Omdat inzichten snel veranderen raden wij u aan de website van het RIVM regelmatig te raadplegen.

Is er een speciaal advies voor patiënten met verminderde afweer?

Er zijn op dit moment geen strengere adviezen ter bescherming van volwassen of kinderen verminderde afweer door orgaan- of stamceltransplantatie, HIV, een aangeboren afweerstoornis (PID), chemotherapie of afweeronderdrukkende therapie. Wel raden we u net zozeer als gezonde personen aan onderstaande hygiënemaatregelen in acht te nemen:

  • houd 1,5 meter afstand
  • was regelmatig uw handen
  • hoest en nies in uw elleboogholte
  • gebruik papieren zakdoekjes
  • schud geen handen meer
  • raak uw gezicht niet aan (ogen, neus, mond)

Ik heb luchtwegklachten en/of koorts en een verminderde afweer. Wat moet ik doen?

Hebt u luchtwegklachten of koorts? Dan is het advies te handelen zoals u bij elke andere (luchtweg)infectie zou doen en zo nodig telefonisch contact op te nemen met uw huisarts of behandelend arts. Hij/zij overlegt met u wat de vervolgstappen zijn.

Ik heb luchtwegklachten en/of koorts. Kan ik gewoon naar mijn afspraken/behandelingen komen in het UMC Utrecht?

Een deel van de afspraken wordt verplaatst of vervangen door een telefonisch consult. Medisch urgente zorg gaat altijd door. U moet hiervoor contact opnemen met de polikliniek. Uw behandelend arts kan dan bepalen of een telefonisch consult mogelijk is of dat u gezien moet worden op de cohort polikliniek.

Bezoek dagbehandeling chemotherapie of immuunglobuline suppletie

Deze behandeling gaat door via uw dagbehandeling. Hebt u luchtwegklachten en/of koorts? Neem dan eerst telefonisch contact op met uw dagbehandeling. 

Kan ik besmet raken met het coronavirus (COVID-19) via bloed, immunonglobuline en plasmaproducten?

Er is geen risico op overdracht van het coronavirus via bloed, immunoglobuline en plasma producten.

Kan/moet ik mijn medicijnen blijven gebruiken?

Het is belangrijk dat u uw medicatie zeker op dit moment goed blijft gebruiken. Zorg dat u op tijd nieuwe medicatie in huis hebt en uw recept op tijd hebt aangevraagd.

Maatregelen UMC Utrecht

Welke maatregelen nemen jullie in het UMC Utrecht om verspreiding van het coronavirus (COVID-19) te voorkomen?

  • er zijn twee aparte ingangen bij de hoofdingang: één voor mensen met griepachtige klachten en één voor mensen zonder griepachtige klachten. Mensen worden bij de ingang opgevangen door medewerkers, om voorzorgsmaatregelen te treffen waar nodig.
  • we laten in principe nog maar 2 bezoekers per patiënt per dag toe
  • wij schudden geen handen meer
  • afspraken van patiënten met griepachtige klachten worden zoveel mogelijk uitgesteld of vervangen door telefonisch consulten