Erik bouwt aan slimme ziekenhuis van toekomst
Erik bouwt aan slimme ziekenhuis van toekomst
In onze zomerserie vertellen medewerkers over samenwerken in het UMC Utrecht. Samen met collega’s. Samen met patiënten. Het is de kracht van samen. Deze keer: Erik Koomen, kinderintensivist bij de afdeling Intensive Care. “Mijn drijfveer is samen bouwen aan de toekomst van het UMC Utrecht: een Smart Hospital.”
Het slimme ziekenhuis – of Smart Hospital – waar Erik Koomen voor gaat, zet slimme technologie in om de zorgmedewerkers te ondersteunen in hun werk. “Om echt naar de toekomst te komen moeten we binnen het UMC Utrecht breder gaan samenwerken. Alleen zo kunnen we bouwen aan mijn droom van de effectieve en goed ondersteunde zorgverlener. Persoonlijk kijk ik dan altijd eerst naar de spil van onze zorg: de verpleegkundige.”
De enige manier is samenwerken, anders komen we er niet
Bouwen aan die toekomst van het slimme ziekenhuis, doet Erik met veel verschillende petten op. Als kinderintensivist op de kinder-IC. Als trekker van de nieuwbouw kinder-IC. En als innovator en daarmee binnenkort ook officieel een rol als Chief Medical Technology Officer in het UMC Utrecht. “De enige manier is samenwerken, ook met de grote industrie. Anders komen we er niet.”
In deze folder bevindt zich extra informatie door middel van een video. Scan de bovenste QR-code met uw telefoon om deze video te bekijken. Of bekijk de video via:
Slimme oplossingen
Luisteren is daarbij de kern. Erik: “Hoe zorg je met slimme oplossingen, dat het primaire proces weer gaat lopen? Wat heeft de verpleegkundige nodig? Door goed te luisteren probeer ik opties te bieden om te verbeteren. Steeds een stap verder richting een Smart Hospital, waarin slimme digitale technologie zorgverlener én patiënt optimaal ondersteunt.”
Luisteren en verbeteren op de kinder-IC
Dat luisteren en verbeteren doet Erik in zijn dagelijks werk als kinderintensivist op de kinder-IC, waar een groot team van zorgverleners patiënten met een aangeboren hartafwijking en ouders opvangt en helpt om een zo goed mogelijke toekomst te hebben. “Ons vak kent vele aspecten, maar ook een enorme uitdaging om met technische middelen en support de zorg te verbeteren. Dat vraagt elke keer een grote samenwerking om de menselijke maat in het patiëntverhaal te blijven zien.”
Nieuwe kinder-IC vol slimme innovaties
Daarnaast trekt Erik de nieuwbouw van de kinder-IC. Met Kinderraad, Ouderraad, Kind & ziekenhuis, individuele patiënten en ouders en een breed team van zorgverleners wordt samengewerkt met het bouwteam en de architect om een nieuwe kinder-IC te creëren. Met nieuwe eenpersoonskamers vol slimme technische en digitale innovaties, om het werkproces van de IC-zorgverleners te ondersteunen. Zoals alarmdifferentiatie, waarbij verstorende alarmpiepjes straks op andere slimme manieren de juiste zorgverlener bereiken. En de inzet van slimme camera’s, zodat ouders ook op afstand betrokken kunnen zijn, maar ook zeker de gevoelde afstand die ontstaat voor de zorgverlener met eenpersoonskamers te verkleinen.
“Een proces van vallen en opstaan. Waar het voor de architect en het bouwteam makkelijk over bakstenen gaat, tracht ik telkens om het werkproces van de zorg centraal te houden. De toekomst vraagt van ons als zorgverleners om steeds meer maatwerk te leveren aan de patiënt met steeds minder zorgpersoneel”, aldus Erik. “We prijzen ons gelukkig met de start van de bouw komend najaar.”
Zorgverlener en patiënt boven administratie en bureaucratie
Maar zelfs er zijn grenzen aan de effectiviteit in deze samenwerking op alleen de Intensive Care-laag. Om echt naar de toekomst te komen moeten we volgens Erik binnen het UMC Utrecht nog breder samenwerken aan innovaties. “Ik prijs me ook gelukkig om hieraan te mogen bijdragen binnenkort als Chief Medical Technology Officer. Om samen met onder meer de Chief Information Officer en vooruitstrevende zorgverleners te adviseren in de CxIO board over hoe we tot een Smart Hospital kunnen komen. Deze ontwikkeling zal de zorgverlener en patiënt centraal zetten, waar lange tijd onbedoeld de administratie en bureaucratie de boventoon leken te voeren.”
De kracht van samen
“Besef wel dat ik ook maar een simpele dokter ben en niet de kennis heb van alle werkprocessen in detail. Dus het is essentieel om in mijn rol samen te werken en te luisteren naar wat nodig is. En me continu toetsbaar op te stellen”, aldus Erik. “Luisteren met respect en enthousiasmeren richting verbetering. Dat is voor mij de kracht van samen.”
Zomerserie: De kracht van samen
Patiënten in het UMC Utrecht waarderen onze zorg in de kliniek met een 8.6, de zorg op de polikliniek met een 8.7 (bron: UMC Utrecht Jaarverslag 2023). Daar zijn we heel blij mee. Wie zijn die 12.194 medewerkers die dit mogelijk maken? Wie werken er in het UMC Utrecht en wat maakt hun werk zo mooi?
In onze zomerserie vertellen collega’s over werken in het UMC Utrecht. Samen met andere collega’s. Samen met de patiënt. Het is de kracht van samen.