Milou Steenbergen, verpleegkundig onderzoeker in het UMC Utrecht, won dit jaar de prijs voor Verpleegkundige van het Jaar in de categorie onderzoek. Ze staat bekend om haar tomeloze inzet, energie en collegialiteit, en is een voorbeeld in het verbinden van onderzoek en praktijk. Het is haar missie om deze bruggen te slaan en zo de zorg continu te verbeteren. Alles voor de patiënt!
Ze is een kei in het verbinden van onderzoek en praktijk. Maar hoe dóét ze dat toch? Milou: “Het zit hem in het zichtbaar maken van stapjes die je ter verbetering voor de patiënt neemt. Elke verpleegkundige kan op een onderzoekende manier naar de zorg kijken.” Als voorbeeld hiervan geeft Milou de ‘bridle’: een systeem dat gebruikt wordt om een maag-neussonde te fixeren. “Patiënten met een maag-neussonde trekken soms (onbedoeld) de sonde eruit, wat zorgt voor groot ongemak. De sonde moet dan opnieuw ingebracht worden. De bridle zorgt ervoor dat de patiënt de sonde er niet makkelijk uit kan trekken. Een collega verpleegkundige vroeg zich laatst af of we dit systeem wel goed inzetten. Moeten we hier niet vaker gebruik van maken? We onderzoeken dat vervolgens door bestaande literatuur en ervaringen van collega’s en patiënten te verzamelen, met als doel het ook écht in de praktijk te kunnen toepassen."
Het ontslagproces in kaart
Als verpleegkundig onderzoeker werkt Milou 50 procent als verpleegkundige in de directe patiëntenzorg. De andere 50 procent van haar tijd besteedt zij aan onderzoek. Nu is ze bezig met haar promotieonderzoek naar het ontslagproces. “Als patiënten het ziekenhuis verlaten, dan gaat de zorg ergens anders verder. Dit proces is erg complex. De overdracht kost veel tijd en bevat niet altijd de juiste informatie. Door het ontslagproces in kaart te brengen, begrijpen we beter waaróm dit zo complex is. Hoe kunnen we er samen van leren? Wanneer gaat het ontslagproces goed en wanneer niet? Omdat een overdracht bij ontslag essentieel is voor goede en veilige patiëntenzorg, onderzoeken we hoe we dit zorgproces kunnen verbeteren.”
Leren van wat goed gaat
In het onderzoek van Milou staat “Safety II’ centraal. Milou: “Waar we ons binnen patiëntveiligheid normaal richten op calamiteiten of incidenten, legt Safety II de focus op de dingen die we juist goed hebben gedaan. Deze manier van patiëntveiligheid past beter bij de complexiteit van de dagelijkse zorg en hoe we ons als zorgprofessional continu aanpassen aan onze omgeving. Daar leren we met elkaar van.”
Academische Werkplaats in het UMC Utrecht
Milou is voorzitter van de Academische Werkplaats van de divisie Interne Geneeskunde en Dermatologie. Hiermee zet ze verpleegkundig onderzoek op de kaart en maakt dit toegankelijk en begrijpelijk voor haar collega’s en studenten. In een academische werkplaats werkt een verpleegkundig team samen met patiënten, opleiders, onderzoekers en hoogleraren van Verplegingswetenschap aan verpleegkundige zorgvragen. Een optimale verbinding tussen zorg, onderzoek en onderwijs! Het UMC Utrecht werkt toe naar één centrale Academische Werkplaats voor verpleegkundig onderzoek om krachten te bundelen.
Wat betekent deze prijs voor Milou?
“Het is leuk dat je de waardering van collega’s krijgt. Al helemaal als je een nieuwe functie vormgeeft. En wat mij betreft heeft iedereen van de Academische Werkplaats gewonnen. Een Academische Werkplaats betekent samen werken aan een bepaald gedachtengoed om bij te dragen aan de kwaliteit van zorg. Dat we ons altijd afvragen: ‘Doen we de goede dingen en doen we de dingen goed?’
Het is zo ontzettend belangrijk én nodig, zeker met de uitdagingen van de toekomst, om waardevolle verpleegkundige zorg te verlenen. En dat kunnen we alleen maar doen door het inzetten van innovatie en het ontwikkelen en implementeren van (wetenschappelijke) kennis om de verpleegkundige praktijk continu te blijven verbeteren.”