Ontwikkelingsstoornis: hoe beperk je de impact?
Ontwikkelingsstoornis: hoe beperk je de impact?
Ontwikkelingsstoornissen, zoals ADHD en autisme, komen aan het licht doordat kinderen zich op één of meer punten anders ontwikkelen dan hun leeftijdgenoten. Maar met de leeftijd neemt de kans op succesvolle behandeling af. Kunnen we een ontwikkelingsstoornis eerder aan het licht brengen, zodat we vroegtijdig kunnen ingrijpen met therapie of medicijnen? En als je eenmaal een diagnose van een ontwikkelingsstoornis hebt; wat is de impact daarvan op je leven en zelfbeeld? Op deze pagina lees je meer over ontwikkelingsstoornissen en ons onderzoek hiernaar.
Bo Kisjes is 13 jaar oud. Toen hij 3 jaar oud was kreeg hij de diagnose ADHD. Welke invloed heeft ADHD op zijn leven? En wat betekent het voor zijn ouders? Bo en zijn moeder vertellen hun verhaal:
De impact van ADHD op het leven van Bo
In deze folder bevindt zich extra informatie door middel van een video. Scan de bovenste QR-code met uw telefoon om deze video te bekijken. Of bekijk de video via:
Wat doet de diagnose ADHD met je zelfbeeld?
Gemiddeld krijgt 1 op de 15 kinderen in Nederland, net als Bo, tijdens hun jeugd een label zoals ADHD, autisme of dyslexie. Sarah Durston, hoogleraar Ontwikkelingsstoornissen van de Hersenen, onderzoekt welk effect zo'n label heeft op kinderen en hoe zij het best geholpen kunnen worden.
Sarah: "Labels worden met de beste bedoelingen gegeven. Maar om de juiste hulp te kunnen bieden aan kinderen en hun omgeving, is het van groot belang dat we beter begrijpen wat we met het huidige systeem teweegbrengen, bedoeld en onbedoeld."
Klik op de afbeelding om het interview met Sarah Durston te lezen:
Ontwikkelingsstoornissen herstellen of verminderen door onderzoek
Na een vrijwel zorgeloze zwangerschap en goede bevalling, kreeg baby Joelia Galema thuis trillingen in haar rechterarm en -been toen ze nog geen dag oud was. Een herseninfarct, zo bleek enkele dagen later uit onderzoek. Om de schade voor Joelia zo klein mogelijk te houden, doet ze mee aan wetenschappelijk onderzoek in het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ).
Klik op de afbeelding om het verhaal van Joelia te lezen:
Hersenontwikkeling van kinderen voorspellen
De hersenontwikkeling van baby’s die te vroeg worden geboren of een slechte start hebben, loopt vaak vertraging op. Daardoor kunnen stoornissen ontstaan, zoals ADHD, autisme en leer- en gedragsproblemen. Om de hersenontwikkeling goed te bestuderen worden hersenscans van kinderen met een moeilijke start vergeleken met die van gezonde baby’s. Benieuwd wat dit onderzoek oplevert? Manon Benders, hoogleraar en afdelingshoofd Neonatologie, vertelt er meer over.
Klik op de afbeelding om het interview met Manon Benders te lezen:
Wat zijn ontwikkelingsstoornissen?
Neonatoloog (babydokter) Jeroen Dudink vertelt over de definitie van ontwikkelingsstoornissen:
Wat zijn ontwikkelingsstoornissen?
In deze folder bevindt zich extra informatie door middel van een video. Scan de bovenste QR-code met uw telefoon om deze video te bekijken. Of bekijk de video via:
Hoe ziet het leven eruit van iemand met een ontwikkelingsstoornis?
Neonatoloog (babydokter) Jeroen Dudink vertelt alles over de behandeling van ontwikkelingsstoornissen en de impact op de kwaliteit van leven:
Hoe ziet het leven eruit van iemand met een ontwikkelingsstoornis?
In deze folder bevindt zich extra informatie door middel van een video. Scan de bovenste QR-code met uw telefoon om deze video te bekijken. Of bekijk de video via:
Wat doet het UMC Utrecht op gebied van zorg en onderzoek bij ontwikkelingsstoornissen?
Professor (professor of translational research of early life events) Freek Hoebeek vertelt over zorg, onderzoek en de toekomst van de behandeling bij ontwikkelingsstoornissen:
Wat doet het UMC Utrecht op gebied van zorg en onderzoek bij ontwikkelingsstoornissen?
In deze folder bevindt zich extra informatie door middel van een video. Scan de bovenste QR-code met uw telefoon om deze video te bekijken. Of bekijk de video via:
Ontwikkelingsstoornissen
Ontwikkelingsstoornissen komen aan het licht doordat kinderen zich op een of meer punten anders ontwikkelen dan hun leeftijdgenoten. Kinderen of adolescenten met een ontwikkelingsstoornis gedragen zich anders en leren niet dezelfde dingen als hun leeftijdgenoten. De normale ontwikkeling wijkt af of wordt belemmerd. Lees hier meer.
Wilt u bijdragen aan onderzoek naar ontwikkelingsstoornissen in het UMC Utrecht? Dat kan via Vrienden UMC Utrecht & Wilhelmina Kinderziekenhuis, het goede doel van het (kinder)ziekenhuis. Helpt u mee?