| Meer zorg

Steeds minder patiënten fysiek in het ziekenhuis

Steeds minder patiënten fysiek in het ziekenhuis

De tijd die patiënten fysiek in het ziekenhuis doorbrengen, is sterk afgenomen en zal nog verder afnemen. De processen moeten daarvoor op hun kop, maar de voordelen zijn groot. “Een hogere patiënttevredenheid, minstens net zo goede zorg en wellicht goedkoper”, vertelt Carlo Gaillard van het UMC Utrecht. “Het is de zorg van morgen.”

De ziekenhuisopnames zijn sterk verkort. Veel mensen die nu op afdelingen liggen, zijn ernstig ziek en hebben complexe aandoeningen. “Dat zal natuurlijk zo blijven”, zegt Carlo Gaillard, voorzitter van de divisie Interne Geneeskunde & Dermatologie van het UMC Utrecht. “Voor deze mensen is het nodig in een omgeving te zijn met de juiste voorzieningen. Maar mensen die deze faciliteiten niet nodig hebben, hoeven niet naar het UMC Utrecht te komen. Over vijf jaar ligt zeker de helft van onze patiënten niet meer in ons ziekenhuis. Zij krijgen dan zorg op maat, thuis op hun eigen bank. Of in een zorginstelling in hun directe omgeving.”

Verantwoordelijkheid

Dat is de toekomst van onze gezondheidszorg. Er komen steeds meer voorzieningen die behandeling buiten het ziekenhuis faciliteren. Dankzij deze EHealth-toepassingen, waar nu al mee gewerkt wordt, kunnen patiënten thuis zelf meten – bijvoorbeeld hun bloeddruk – of via een infuus medicatie toedienen. Carlo: “Maar tegelijkertijd moeten we in staat zijn met deze patiënten en hun behandelaren in contact te blijven. Onze verantwoordelijkheid voor de patiënt houdt immers niet op bij ontslag uit het ziekenhuis.” Dat naadloos continueren van de behandeling gebeurt steeds meer. “We hebben op dit gebied al verschillende projecten. Wij hebben ons patiëntenportaal met de mogelijkheid tot e-consult en we hebben onze EHealth-projecten zoals safe@home en PsyNet.

Zorg op maat

We gaan dus al de goede kant op, maar volgens Carlo moet nu de volgende stap gemaakt worden. “Het gaat erom dat we de zorg ook echt anders inrichten. Wij moeten een organisatiestructuur hebben die de patiënten zolang ze ziek zijn met ons verbindt, en dan niet alleen tijdens hun verblijf in het UMC Utrecht . Dat heeft gunstige effecten voor de kwaliteit van de zorg én voor het onderwijs en onderzoek. Vroeger verloren we de patiënt deels uit het oog als ze het ziekenhuis verlieten. Samen met de andere zorgverleners rondom een patiënt – zoals huisartsen – moeten we regelen dat patiënten altijd in beeld zijn wanneer dat nodig is, en dat ze de juiste zorg en aandacht krijgen.  Dat hoeft niet per se live, dat kan ook digitaal.”

E-consult

Het gaat dus duidelijk niet alleen om het ontwikkelen van fancy applicaties, maar juist om het concept, alles goed op elkaar aan te laten sluiten, zodat er altijd een vangnet is. Carlo: “Ook bij de administratie en financiering van de zorg vergt dit aanpassingen. Een e-consult is bijvoorbeeld moeizaam en kost meer tijd dan een live-consult. En helaas gaat het uiteindelijk ook weer om geld. De kosten die we maken voor de zorg van mensen terwijl ze thuis zijn, moeten vergoed worden. Dat zijn obstakels die we nog moeten nemen.”

Meer weten over wat het UMC Utrecht doet rondom digitale zorg? Klik hier.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet