| Digitale zorg

Te vroeg geborenen eerder thuis met Baby@home

Te vroeg geborenen eerder thuis met Baby@home

Baby’s groeien toch het allerbeste thuis. Zelfs als ze te vroeg geboren zijn. Om ouders en te vroeg geboren baby’s in het Wilhelmina Kinderziekenhuis eerder naar huis te laten gaan, ontwikkelde de afdeling neonatologie een slimme app: Baby@home. Via deze app houden ouders thuis bij hoe hun kindje groeit. De zorgprofessionals in het ziekenhuis kijken op afstand mee. Zo is er veel sneller hulp als dat nodig is. Een veilig gevoel.

video qr code

In deze folder bevindt zich extra informatie door middel van een video. Scan de bovenste QR-code met uw telefoon om deze video te bekijken. Of bekijk de video via:

“Te vroeg geboren baby’s, die hier bij ons op de afdeling zijn opgenomen, kunnen nu eerder met hun ouders mee naar huis. Baby’s die hier nog liggen om te leren drinken bijvoorbeeld. Thuis kunnen ze via de app onder onze supervisie leren drinken”, vertelt Maaike, verpleegkundige neonatologie van het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Samen met haar collega’s van de afdeling neonatologie en ouders van te vroeg geboren baby’s, zet zij deze app in de reguliere zorg voor te vroeg geboren patiëntjes in. Deze vorm van thuismonitoring via een slimme app is niet nieuw in het UMC Utrecht. Maar waar het vaak gaat over het thuismonitoren van poliklinische patiënten, is dat bij Baby@home anders. “Wij verplaatsen juist de reguliere zorg naar huis. Bedoeld om te zorgen voor een zachte landing voor de ouders: van totale controle in het ziekenhuis naar zelf in eigen huis met het ziekenhuis nabij.”

Hoe werkt Baby@home?
Thuis doen ouders elke dag metingen bij hun kindje. Bijvoorbeeld de temperatuur van de baby, het gewicht en hoeveel het kind drinkt, uit de borst, per flesje of per sonde. Die gegevens kunnen ze direct invoeren in de app. Maaike: “Deze app is er voor ouders, maar ook voor ons als zorgprofessionals. Omdat wij de metingen die ouders thuis doen 24 uur per dag vanuit het ziekenhuis te kunnen inzien, kunnen we altijd inschatten hoe het met de baby gaat. Zo voorkomen we dat we er te laat achter komen dat een kind niet goed genoeg groeit of drinkt. Dat maakt Baby@home uniek en het geeft ouders een goed en veilig gevoel dat het contact er altijd is en wij altijd op afstand meekijken.” Baby’s blijven onder supervisie van de arts, dus de verpleegkundigen bespreken de patiëntjes die via Baby@home in het traject zijn met de arts. Daarna is er telefonisch contact met de ouders.

Minder vaak naar het ziekenhuis
In de app zit ook een chat-functie, dus ouders kunnen via de chat op ieder moment een vraag stellen aan de zorgverleners in het ziekenhuis. Zo hoeven zij niet te wachten tot de volgende dag om naar het ziekenhuis te kunnen bellen. Voor ouders een geruststellend idee. En het werkt. Na zes maanden laat de app al mooie resultaten zien: ouders durven het sneller aan om met hun baby naar huis te gaan. Ook al heeft het kindje thuis nog intensieve zorg nodig, bijvoorbeeld sondevoeding. Maaike: “Laatst hadden wij ouders hier op de afdeling, hun derde kindje was te vroeg geboren. Voor hen was het best lastig om bezoeken aan het ziekenhuis in te plannen. Heen en weer reizen, en telkens hun andere kinderen ergens onder brengen. Dus toen wij vertelden over het baby@home-traject, waren ze direct gemotiveerd om mee te doen.”

De juiste zorg op de juiste plek
Het kindje eerder thuis, waar ouders het zelf kunnen verzorgen. Geen logistieke stress. Familie, broertjes en zusjes zo snel mogelijk herenigd. En tegelijkertijd via de app heel regelmatig contact met het ziekenhuis. Voordelen van deze app zijn er voor de hele familie. En dat werkt verder door. Inzet van deze slimme zorgtoepassing leidde al tot minder overplaatsingen naar andere ziekenhuizen en minder ambulanceritten. Daarmee is het een mooi voorbeeld van de juiste zorg op de juiste plek. Niet voor niets werd Baby@home ontwikkeld samen met ouders van deze patiëntjes. “We zijn heel blij met de app. Nu is onze wens om in de toekomst ook andere patiënten eerder naar huis te kunnen laten gaan met inzet van deze app.”

Slimme zorg
Het UMC Utrecht ontwikkelt samen met zorgpartners en patiënten initiatieven die zorg dichter bij huis mogelijk maken. Hiermee maken we de zorg nog persoonlijker en toegankelijker: zoveel mogelijk afgestemd op de individuele patiënt, waar mogelijk ondersteund met apps. Door zorg dicht bij huis mogelijk te maken geven we patiënten bovendien meer eigen regie en dragen we bij aan het ontlasten en betaalbaar houden van de zorg. Samen verbeteren we de gezondheid van mensen en creëren we de zorg van morgen.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet