Terug
Faculteit specifieke eisen onderwijskwalificaties
Bekijk de faculteit specifieke eisen voor een Basis- of Seniorkwalificatie Onderwijs.
Basiskwalificatie Onderwijs uitklapper, klik om te openen
- Mate van onderwijservaring (minimaal 160 dbu)
- Gevolgde didactische scholing (minimaal 10 dagdelen)
- Observaties van het eigen onderwijs (minimaal één)
- Observaties van onderwijs van collega’s (minimaal één)
- Evaluaties van studenten van het eigen onderwijs (minimaal twee)
- Basis Kwalificatie Onderwijs
Seniorkwalificatie Onderwijs uitklapper, klik om te openen
- Onderbouwde visie op universitair onderwijs en consequenties voor de opleiding
- Minimaal 5 jaar ervaring in het vakgebied of een promotie
- Mate van ervaring met coördinatie van onderwijs:
- lid van minimaal één commissie op het gebied van onderwijs (examencommissie, toetscommissie, opleidingsraad, etc.) gedurende minimaal twee jaar en
- (deel) coördinatorschap van een onderwijsonderdeel (inhoudelijke eindverantwoordelijkheid) gedurende minimaal drie jaar
- Gevolgde didactische scholing (minimaal 10 dagdelen in aanvulling op BKO):
- minimaal één congres op het gebied van (medisch) onderwijs bijgewoond (NVMO, AMEE, etc.) telt als max. 3 dd., waar u bij voorkeur ook een bijdrage heeft geleverd.
- overige didactische scholing naar eigen keuze (minimaal 7 dd.). Daarvan kan deel uitmaken het SKO-traject UMC Utrecht (vanaf 2016) of vergelijkbaar traject elders gevolgd (5 dd. als alle bijeenkomsten zijn bijgewoond)
- Feedback van minimaal 3 collega’s op uw functioneren als leidinggevende/coördinator in het onderwijs (360o feedback) met focus op onderwijsvisie, nemen van verantwoordelijkheid, vernieuwing/verbetering van onderwijs en motivatie van medewerkers door minimaal 3 collega’s:
- functioneel leidinggevende op onderwijsterrein zoals de voorzitter van een commissie, opleidingscoördinator
- naaste collega’s die betrokken zijn bij hetzelfde onderwijs
- ondersteunende medewerkers met betrekking tot uw onderwijs
- Minimaal twee observaties van uw onderwijs door een door u begeleide docent, BKO-kandidaat en/of StOK-student
- Minimaal twee reflecties op de cyclus van ontwerpen-uitvoeren-evalueren-actieplan opstellen en implementeren-tweede evaluatie van uw eigen onderwijsonderdeel