Harmen Tiddens Educational Grand Lecture 2024
Op 30 mei werd de Grand Lecture verzorgd door prof. Susan van Schalkwyk. Op 31 mei begeleidde zij twee workshops waarvan één met onze UMC collega dr. Judith van de Kamp. Hieronder volgt een verslag van beide dagen.
Op 30 mei heeft Prof. Dr. Susan van Schalkwyk de Harmen Tiddens Society erepenning ontvangen. Susan is directeur van het Centrum voor Health Professions Education van de Stellenbosch University in Zuid-Afrika. Zij ontving deze prijs voor haar werk op het gebied van Transformative Learning en haar onuitputtelijke inspanningen voor gelijke kansen en inclusiviteit in onderwijs. Tijdens de Grand Lecture gaf Susan een inspirerende presentatie over het opleiden van zorgprofessionals in de uitdagende context van Zuid-Afrika tot ‘socially responsive’ professionals en hoe onderwijs met een focus op Transformative Learning daaraan bij kan dragen. De centrale boodschap in het verhaal van Susan is dat leren niet alleen moet gaan over inhoudelijke kennis, maar ook moet bijdragen aan de vorming van open minded persoonlijkheden. Leidend tot (zorg)professionals die met een inclusief ‘frame of reference’ als basis bijdragen om sociale ongelijkheid ook in de gezondheidszorg aan te pakken. Wat uiteraard naadloos aansluit bij het thema Diversiteit en Inclusie van de onderwijsstrategie 'de Nieuwe Utrechtse School'. Onder de aanwezigen was ook Harm Tiddens, zoon van Harmen Tiddens. Als kinderlongarts en emeritus hoogleraar in het Erasmus MC schetste hij de levensloop van zijn vader en benadrukte dat het gedachtegoed van Harmen Tiddens voortleeft in het prachtige werk van Susan. Een statement waar eenieder trots op reageerde.
Op 31 mei heeft Susan eerst samen met Dr. Judith van de Kamp (UMC Utrecht) een workshop verzorgd waarin de ideeën over social responsiveness vertaald werden naar de dagelijkse praktijk van onderwijs en curriculum ontwerp. In een interactieve setting werden deelnemers uitgedaagd na te denken over hoe zij zelf een rolmodel zijn voor sociale gelijkheid in hun eigen onderwijs en wat daar nog te winnen zou kunnen zijn. Dat leidde tot uitwisseling over mooie en kwetsbare voorbeelden.
In de middag begeleidde Susan een workshop over haar andere grote liefde, namelijk Academic Writing. Als auteur van vele artikelen en vanuit haar rol als editor voor diverse tijdschriften, kent ze de ins en outs van het wetenschappelijk schrijven. Via het concept van storytelling en de magische regel ‘Once upon a time…’ nam ze de aanwezigen mee in het schrijven van een outline over hun eigen onderzoek op een half A4. Een inspirerende workshop met voor iedereen een concreet resultaat!
Namens het bestuur van de onderwijscommunity HTS danken we Susan nogmaals voor haar inspirerende aanwezigheid!