Meebewegen met veranderingen: een nieuw curriculum voor Klinische Gezondheidswetenschappen
Het curriculum van de opleiding Klinische Gezondheidswetenschappen (KGW) wordt doorontwikkeld om aan te blijven sluiten op de veranderingen in zorg, onderwijs en de maatschappij. Deze aanpassing zorgt ervoor dat we professionals opleiden die klaar zijn voor de uitdagingen van morgen.
Curriculumherziening Klinische Gezondheidswetenschappen
Waarom? uitklapper, klik om te openen
De veranderingen in het beroepenveld, de zorg, het onderwijs en de maatschappij vragen om verandering van ons onderwijs. Alleen zo kunnen we professionals opleiden die bijdragen aan het gezondheidsdomein van morgen.
Wanneer? uitklapper, klik om te openen
We streven ernaar om in het collegejaar 2026-2027 te starten met het vernieuwde curriculum voor de premaster en twee masterjaren.
Hoe? uitklapper, klik om te openen
We gebruiken het backward design model, waarbij we eerst de leerresultaten bepalen en daarna het curriculum vormgeven. We hebben het huidige curriculum zorgvuldig bekeken en besloten wat behouden moet blijven en wat beter kan.
Hiertoe hebben we input verzameld van studenten, alumni, docenten en het werkveld. Dit heeft geleid tot een scherpere focus op het uitstroomprofiel, de eindtermen en de vaardigheden die klinische gezondheidswetenschappers nodig hebben.
Vervolgens hebben we de structuur van het curriculum herzien, inclusief de leerlijnen van de premaster tot het tweede masterjaar. We hebben gekeken naar de leerdoelen, toetsen en onderwijsactiviteiten die essentieel zijn voor de opleiding. Ook de onderwijsvisie van de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht, in het bijzonder de uitgangspunten van De Nieuwe Utrechtse School, zijn geïntegreerd in het nieuwe curriculum.
Contact
Heb je vragen of ideeën? Stuur een mail naar beleidsmedewerkerkgw@umcutrecht.nl
Leerlijnen nieuw curriculum KGW uitklapper, klik om te openen
De figuur hieronder toont het nieuwe curriculum en de bijbehorende leerlijnen.

Het vernieuwde curriculum bevat verschillende leerlijnen die de basis vormen voor het onderwijs in de Klinische Gezondheidswetenschappen. Er zijn vier programma-overstijgende leerlijnen die voor elke student van toepassing zijn, ongeacht het specifieke masterprogramma (Gezondheidswetenschappen voor Zorgprofessionals, Fysiotherapiewetenschap of Verplegingswetenschap):
- Kwalitatieve onderzoeksmethoden
- Kwantitatieve onderzoeksmethoden, inclusief statistiek
- Systematisch literatuuronderzoek
- Ontwerpen en implementeren van interventies
Daarnaast zijn er twee programmaspecifieke leerlijnen:
- Verdieping binnen het eigen programma, zoals leiderschap of specifieke onderzoeks- en analysemethoden
- Visievorming over het vakgebied en de eigen professie
Er is ook een individuele leerlijn voor persoonlijke en professionele vaardigheden, met nadruk op persoonlijk leiderschap. Het onderwerp "maatschappelijk relevant en verantwoord onderzoek" komt als doorlopende lijn terug in het curriculum, met aandacht voor thema's als planetaire gezondheid, patiëntparticipatie, ethiek en wetenschapsfilosofie.
Om de studeerbaarheid van het curriculum te verbeteren, streven we naar kleinere cursussen, meer ruimte voor de studenten en een betere spreiding van toetsmomenten.