Beoordelen van individuele studenten (docenten)
Beoordeelt u als docent veel verslagen, scripties, papers, werkstukken en ander schriftelijke individueel werk van studenten? Hoe doet u dat dan zo eerlijk en objectief mogelijk? Deze training biedt u handvatten en de mogelijkheid daarover met collega’s te discussiëren.
Leerdoel uitklapper, klik om te openen
Na afloop van de training kan je:
- specifieke valkuilen voor het beoordelen van individueel schriftelijk werk benoemen
- je eigen valkuilen en blinde vlekken bij beoordelingen herkennen
- bepalen welke middelen ingezet kunnen worden om de valkuilen te vermijden
- een beoordelingsmatrix (rubrics) opstellen en verantwoord gebruiken
- beoordelingen onderbouwen naar studenten om het leerproces te sturen
Programmabeschrijving uitklapper, klik om te openen
Naast schriftelijke en/of digitale toetsen, wordt veel gebruik gemaakt van opdrachten die door studenten uitgewerkt moeten worden in een verslag, paper, (literatuur)scriptie, werkstuk, etc.
Objectieve beoordeling, de vertaling in een cijfer en de onderbouwing daarvan naar studenten, is soms lastig. Maar wel nodig, want het gaat immers om toetsing.
Door verschillende opdrachten en discussie met collega’s word je je meer bewust van valkuilen bij het beoordelen van schriftelijke verslagen. Ook krijg je handvatten om een 'objectiever' oordeel te kunnen vellen en een beter beargumenteerde onderbouwing van jouw oordeel naar studenten te kunnen geven.
Niveau en ingangseis
Voor deze training is het een pré als je ervaring hebt in het beoordelen van verslagen en kan beschikken over een voorbeeld.
Duur van de training uitklapper, klik om te openen
2 dagdelen