Waarom moeten sommige patiënten lang op hun operatie wachten?
Als u geopereerd moet worden, wilt u het liefst zo snel mogelijk aan de beurt zijn. Voor sommige operaties is de wachttijd nu in het hele land langer dan normaal. Dit is vervelend, en helaas is dit ook in het UMC Utrecht het geval.
Patiënten die direct zorg nodig hebben, hoeven nooit te wachten en worden altijd zo snel mogelijk geholpen. Maar patiënten die in aanmerking komen voor moeilijke, gespecialiseerde behandelingen – bijvoorbeeld operaties aan de urinewegen of kaak- en borstreconstructies - wachten al heel erg lang. De wachtlijsten die er voor het uitbreken van corona waren, zijn door corona, het tekort aan en ziekte onder zorgmedewerkers langer geworden. In het UMC Utrecht werken we hard om de goede zorg voor patiënten te leveren. Toch blijft het korter maken van de wachtlijsten in deze gespecialiseerde zorg het moeilijkst.
Lees ook het artikel van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) over Planbare zorg opgeschaald en lichte daling ziekteverzuim heeft nog geen effect op wachtlijsten
Zorg is en blijft mensenwerk
Voordat corona in het voorjaar van 2020 uitbrak, waren er ook al wachtlijsten. En een tekort aan zorgmedewerkers. Door de coronacrisis zijn de wachtlijsten nog langer geworden. We verwachten dat dit nog lang zal duren. Dit merken onze patiënten, maar ook onze medewerkers. We proberen dit op te lossen door anders en meer samen te werken, ook met ziekenhuizen in de regio. Toch lopen we tegen onze grenzen aan.
Wij vinden het heel vervelend dat u lang op een behandeling moet wachten. Wij doen er alles aan om u en al onze patiënten zo goed mogelijk te helpen. De huidige situatie vraagt wederzijds begrip. De zorg is en blijft mensenwerk.
Vooruitblik
Hoe de komende periode er uit ziet, hangt af van verschillende factoren, zoals de instroom van nieuwe patiënten, het behouden en aannemen van zorgmedewerkers. Iedere dag zoeken we naar nieuwe, slimme oplossingen om de zorg beter, patiëntvriendelijker, effectiever en efficiënter te maken. Maar vooral voor het toegankelijk houden van de zorg.
Onze collega’s van de opnamebureaus vertellen dagelijks aan patiënten dat hun operatie wordt uitgesteld, soms zonder hen enig perspectief te kunnen bieden. Dat is teleurstellend en frustrerend. Voor de patiënten én voor hen. Hoe ze dit doen en wat dit van hen vraagt, vertelt Harmien Ruules, hoofd opname heelkundig specialismen, in deze video. Ook licht ze toe welke ontwikkelingen er zijn voor het verbeteren van de situatie op termijn.
Vragen?
We beoordelen heel zorgvuldig per patiënt of het medisch aanvaardbaar is om een ingreep uit te stellen. Deze patiënten worden persoonlijk gebeld. Wordt u niet gebeld, dan gaat uw afspraak gewoon door!
Als u zich zorgen maakt of vragen heeft, dan kunt u altijd contact opnemen met één van uw behandelaars (het liefst via Mijn UMC Utrecht).