Besteding kwaliteitsgelden bij Biomedische wetenschappen
Net als elke andere opleiding ontvangen we binnen BMW zogeheten kwaliteitsgelden om ons onderwijs te verbeteren. Het afgelopen jaar hebben we deze gelden ingezet voor de versterking van het onderzoeksgedreven onderwijs binnen de opleiding. Zo zijn we binnen verschillende practica begonnen aan de implementatie van LabBuddy, een digitale tool die je helpt bij de voorbereiding én uitvoer van je experimenten. Daarnaast hebben we als opleiding bijgedragen aan de totstandkoming van de Bachelor Research Hub, een plek waar je als bachelorstudent al vroeg in je opleiding praktische onderzoekservaring kunt opdoen.
Wat zijn de kwaliteitsgelden nu precies?
In 2015 heeft de overheid besloten de basisbeurs voor het hoger onderwijs te vervangen door een leenstelsel. Om ervoor te zorgen dat het hiermee vrijgekomen geld toch ten gunste komt aan de studenten, ontvangen onderwijsinstellingen sinds vorig jaar de zogeheten ‘kwaliteitsgelden’. Elke opleiding aan de Universiteit Utrecht ontvangt een deel van dit geld om de kwaliteit van haar onderwijs te verbeteren ten aanzien van kleinschalig onderwijs, begeleiding van studenten en professionalisering van docenten. Meer informatie over de kwaliteitsgelden en hoe het UMC Utrecht hiermee omgaat vind je hier.
Ook in de periode 2020-2021 gaan we de kwaliteitsgelden inzetten voor de verdere versterking van het BMW-onderwijs. We vinden het belangrijk dat jullie als studenten mee kunnen blijven praten over de besteding van deze gelden, het is immers ‘jullie’ geld! We hebben daarom diverse overleggen gehad met onder andere Mebiose en met studentleden van de O&O Raad en de Opleidingscommissie. Ook hebben we een online poll uitgezet waarin jullie allemaal je ideeën voor de verbetering van het BMW-onderwijs konden delen. Uiteraard vinden we de mening van onze docenten ook belangrijk en dus hebben we onder andere input opgevraagd bij de Bachelor Adviesraad en tijdens cursuscoördinatoren-overleggen. Dit alles heeft uiteindelijk geleid tot de volgende plannen:
Meer intensieve begeleiding vanuit de BMW-leerlijnen
Als studenten hebben jullie duidelijk aangegeven behoefte te hebben aan meer (individuele) begeleiding en feedback, onder andere bij de ontwikkeling van jullie academische vaardigheden. Deze vaardigheden staan centraal in de BMW Academie, waar je onder begeleiding van je tutor werkt aan jouw professionele en academische vorming. Op dit moment wordt vanuit verschillende leerlijnen op meerdere momenten in het BMW-curriculum al een beroep gedaan op jouw professionele vaardigheden, academische schrijfvaardigheden en jouw (in ontwikkeling zijnde) visie op de impact van biomedisch onderzoek op de wereld om ons heen. Daarom word je tijdens de BMW Academie-bijeenkomsten actief begeleid in de ontwikkeling van de vaardigheden die nodig zijn voor de vakinhoudelijke cursussen die je op dat moment volgt. Op deze manier kun je de door jou getrainde vaardigheden direct in de (biomedische) praktijk brengen. Naast de reeds genoemde leerlijnen wordt er momenteel ook gewerkt aan de ontwikkeling van een aantal nieuwe leerlijnen om ook andere academische vaardigheden, via dezelfde constructie, meer structurele aandacht te geven in het BMW-curriculum.
Met de kwaliteitsgelden willen de ondersteuning die we op dit moment al bieden gaan versterken door zogeheten leerlijnbegeleiders aan te stellen. Zij zullen nieuwe onderwijsmaterialen en opdrachten gaan vormgeven waardoor jullie ontwikkeling als jonge academici nog meer aandacht zal krijgen binnen de opleiding. Daarnaast willen we schrijfcoaches gaan inzetten. Deze schrijfcoaches zullen, op verzoek van studenten en/of docenten, (individuele) feedback gaan geven op schrijfproducten die binnen de bachelor opgeleverd moeten worden. Denk hierbij aan verslagen van projecten, practica en het bachelor Researchproject.
Versterken van het bioinformatica-onderwijs
De bioinformatica is een relatief jonge en sterk groeiende discipline binnen de biomedische wetenschappen. Om jullie op te kunnen leiden als onderzoekers van de toekomst is het belangrijk dat deze discipline goed is ingebed in de opleiding. We willen daarom graag een bioinformatica-docent aanstellen die verantwoordelijk zal zijn voor het uitbreiden van het reeds bestaande bioinformatica-onderwijs, de ontwikkeling van nieuwe onderwijsmaterialen en het inzetten van deze nieuwe onderwijsmaterialen binnen dit vakgebied. De docent zal hiervoor nauw samenwerken met de aan te stellen begeleider van de leerlijn Data Science, een van de BMW-leerlijnen die momenteel ontwikkeld wordt.
Bredere uitrol van de PhD Teaching Track
Als opleiding hebben we ook meegewerkt aan een aanvraag voor een bredere uitrol van het zogeheten PhD Teaching Track. Dit is een trainingsprogramma waarin promovendi als junior docent worden opgeleid. Hierdoor behalen zij, door bij te dragen aan de ontwikkeling en uitvoer van onderwijs, naast hun doctoraat ook hun Basiskwalificatie Onderwijs. Momenteel dragen promovendi vanuit dit trainingsprogramma bij aan het onderwijs in de BMW-cursus Genoom. Door de PhD Teaching Track in te bedden in het trainingsprogramma van het UMCU Onderwijscentrum kunnen ook promovendi vanuit andere vakgebieden deelnemen aan het opleidingstraject. Dit betekent dat er ook binnen andere cursussen (en opleidingen) juniordocenten kunnen gaan bijdragen aan de vernieuwing en versterking van het (BMW-)onderwijs.