Terug

De Nieuwe Utrechtse School in de spotlight: diversiteit en inclusie

Portretfoto's van Tatjana Seute en Gonul Dilaver.

Voorbereiden op de gezondheidszorg van morgen. Dat doen we in het UMC Utrecht door in te zetten op onderwijsinnovaties en activiteiten binnen zes actuele thema’s van onze onderwijsstrategie ‘De Nieuwe Utrechtse School’. Eén thema is diversiteit en inclusie (d&i).

Dit thema draait om meer dan representativiteit: het gaat om verbinding, samenwerking en leren van verschillende perspectieven. Tatjana Seute, neuroloog en voorzitter van de centrale opleidingscommissie, en Gönül Dilaver, directeur van de opleiding Biomedische Wetenschappen en hoogleraar Inclusief Hoger Onderwijs, delen hun visie. Gönül: “Diversiteit en inclusie gaan niet over ‘de ander’: het gaat over ons allemaal. Het draait om het benutten van de kracht van verschillen, of die nu zitten in achtergrond, ervaringen of zienswijzen.

Diversiteit wordt belangrijker, vooral in de geneeskunde en biomedische wetenschappen. Gönül: “Als er te weinig perspectieven zijn, missen we soms kennis en inzichten in de zorg. Denk bijvoorbeeld aan minder vrouwen dan mannen in medisch onderzoek. Maar ook en het ontbreken van beelden van huidaandoeningen bij diverse huidtypes in medische boeken. Diversiteit en inclusie zijn daarom niet alleen eerlijk, maar ook heel belangrijk voor innovatie en betere zorg.”

Verbinding staat centraal in onderwijs

Bij De Nieuwe Utrechtse School staat verbinding centraal. Naast de disciplinaire kennis, bereiden we onze studenten ook voor op een diverse samenleving waarin ze leren om vanuit verschillende invalshoeken te kijken. Gönül: “Een inclusief onderwijsprogramma helpt studenten om kritische denkers te worden. Door rekening te houden met verschillende perspectieven en ervaringen van medewerkers, studenten en patiënten, kan het wetenschappelijk onderzoek én de kwaliteit van zorg nog beter worden.”

Inclusiviteit passen we in het onderwijs op verschillende manieren toe. Bijvoorbeeld door interactieve casestudies, discussieplatformen en onderwijs zoals Unraveling Bias in Science. Dit vak helpt studenten vooroordelen in onderzoek te herkennen ze leren om hiermee om te gaan. Daarnaast biedt de minor Life Sciences and Society studenten een diepgaand begrip van de sociale impact van biomedische innovaties. Ook docenten spelen een belangrijke rol. Zij kunnen trainingen volgen om onderwijs inclusiever te maken.

Van collegebanken naar de werkvloer

Volgens Tatjana Seute gaat inclusie verder dan de collegezaal. “We bereiden studenten niet alleen voor op een diverse wereld, maar ook op een complexe werkplek. Het is belangrijk dat jonge zorgprofessionals met diverse achtergronden hun stem kunnen laten horen en leren samenwerken in een team met verschillende specialisten. Alleen goed zijn in je vak is niet meer genoeg: we vragen ook een breder maatschappelijk perspectief. Dat extra stukje is belangrijk voor moderne en inclusieve zorg.”

Tatjana erkent dat verandering tijd kost. “Sommige collega’s hebben nog moeite om inclusiviteit een plek te geven. Toch zien we een verschuiving, vooral bij de jonge generatie zorgprofessionals. Zij willen inclusief werken en verbinding maken, ook al brengt dat soms ongemak met zich mee. Maar juist dat ongemak kan leiden tot vooruitgang.”

Samen bouwen aan de toekomst

Bij De Nieuwe Utrechtse School ligt de kracht van inclusie in samenwerking. Studenten, docenten en ambassadeurs werken samen aan open en betrokken sfeer. Door workshops en evenementen komen verschillende perspectieven en ideeën samen. Dit helpt om werkplekken en zorg inclusiever te maken. 

“Van collega’s en studenten wordt verwacht dat ze actief meedenken en bijdragen aan inclusieve oplossingen. Dit betekent dat iedereen kijkt naar eigen aannames en meedoet aan gesprekken over maatschappelijke kwesties. Alleen door samen te werken, kunnen we een plek maken waarin iedereen zich gewaardeerd voelt.” 

Een gedeelde missie voor morgen

Door diversiteit en inclusie te omarmen, benutten we de kracht van samen en bouwt De Nieuwe Utrechtse School niet alleen aan betere zorg en wetenschap, maar ook aan professionals die klaarstaan om met verbinding en openheid een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving.

Over de Nieuwe Utrechtse School

Als onderwijsstrategie is De Nieuwe Utrechtse School onderdeel van de strategische koers van de UMC Utrecht. Zo kunnen we (toekomstige) professionals opleiden, zodat zij complexe problemen creatief kunnen oplossen en verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf, de patiënt en de samenleving.

We zetten in op waar vraag naar is, zoals deze zes actuele thema’s: 

  • Translational Medicine & Life Sciences
  • Interprofessioneel en Interdisciplinair Leren
  • Patiëntenparticipatie
  • Inclusie & Diversiteit 
  • Veerkracht & Welzijn
  • Planetary Health

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet