Speak-up-campagne: voor een open en stimulerende leer- en werkomgeving
Extreem hoge eisen hier, nare wellicht seksueel getinte opmerkingen daar, je genegeerd voelen tijdens coschappen – ook de laatste enquête onder studenten toont dat de leeromgeving niet altijd even veilig wordt gevonden. Reden om het samen te hebben over wat er daadwerkelijk speelt. Samen staan voor een open en stimulerende leer- en werkomgeving: dat is het doel van de Speak-up-campagne.
“Vaak zijn studenten binnen coschappen en stageplekken bang voor een negatieve bejegening”, vertelt Maud van Beek. Maud studeert zelf Geneeskunde en vervult nu een bestuursjaar tussen haar bachelor en master Geneeskunde in de rol van studentassessor. Hierbij vormt zij de link tussen het bestuur van alle opleidingen en de studenten. Maud: “Áls er iets vervelends gebeurt, wat doe je daar dan aan als student? Accepteer je “dat het er wel bij zal horen” of vraag je om hulp? En bij wie dan? Het is ook niet altijd even makkelijk te beoordelen of een opmerking of situatie echt als negatieve feedback bedoeld is.”
Gezonde generatie
“Studenten zijn zich ook goed bewust van de hiërarchie die er binnen de academische (bio)medische wereld leeft en wat voor gevolgen dit kan hebben voor hun studieproces”, vervolgt Maud. “Ik ben lid van de projectgroep van de Speak-up campagne, want ik wil me hard maken voor een gezonde generatie artsen en onderzoekers. Voor de mijne en die na mij. De Nieuwe Utrechtse School is een beweging binnen het onderwijs die de basis legt voor kritische, open studenten en professionals die probleemoplossend denken en zelfstandig werken. Om dat de faciliteren heb je allereerst een open en stimulerende leeromgeving nodig.”
Praten over moeilijke zaken
“Enerzijds is het doel dat studenten zich sterker voelen in hun vermogen zich uit te spreken: empowerment,” zegt Madelon Gijzel, trainer & adviseur studentbegeleiding tevens lid van de campagneprojectgroep. “Anderzijds moeten we een veilige omgeving creëren die uitnodigt je uit te spreken bij de staf uit de werk- en leeromgeving – zowel in colleges, tijdens stages, in de kliniek. Bij een staf die ook weet hoe hiermee doeltreffend om te gaan. Hoe vaardig zijn bijvoorbeeld supervisors in respectvol feedback geven, in praten over moeilijke zaken?”
Iedereen heeft een rol
“Het betekent dat verandering, bewustzijn, kortom een cultuuromwenteling nodig is vanuit het hele huis”, vervolgt Madelon, “niet alleen vanuit de studenten zelf. Iedereen speelt hierbij een belangrijke rol en heeft verantwoordelijkheid Hierbij willen we niet uitgaan van ongewenst gedrag, maar focussen op gewenst, respectvol gedrag. Gezamenlijk buigen we ons over vragen als ‘wat vinden we normaal, wat hebben we nodig voor ander gedrag, welke vaardigheden, welke processen moeten beter?’. Het is tijd om een nieuwe cultuur, mentaliteit, normen en waarden te beschrijven en vorm te geven. Vanuit de Nieuwe Utrechtse School. Wat vinden wij, wat vinden zij; wat vinden we samen? Deze verandering is niet top-down, niet bottom-up, maar een co-creatie.”
Samen van start
Het startschot van dit project is in maart. Dan beginnen we met een aantal workshops om input op te halen om de campagne concreet vorm te geven. Wil je een actieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van deze campagne? Met brainstorms, feedback, of anders? Neem dan contact op via studentbegeleiding@umcutrecht.nl.