Annet van Royen benoemd tot hoogleraar
Het UMC Utrecht heeft opleidingsdirecteur geneeskunde Annet van Royen-Kerkhof per 15 juni 2023 benoemd tot hoogleraar Interdisciplinair onderwijs in de Geneeskunde. De leerstoel, die valt onder het speerpunt Child Health, versterkt de interdisciplinaire samenwerking tussen het UMC Utrecht en opleidingen, zowel aan de Universiteit Utrecht als daarbuiten.
Annet van Royen is als kinderarts-immunoloog werkzaam in het WKZ/UMCU. Haar onderzoek richt zich op nieuwe inzichten in zeldzame auto-immuunziekten bij kinderen. Met juveniele dermatomyositis (JDM, spierreuma) als een belangrijk aandachtgebied. Zij richt zich op de verbetering van de diagnostiek en de behandeling van kinderen met JDM. Daarnaast stond zij samen met Stefan van Geelen en Gaston Franssen aan de wieg van ‘De Nieuwe Utrechtse School’. Een innovatieve samenwerking tussen disciplines in het opleiden van zorgprofessionals, die in 2017 werd opgericht. Sinds mei 2021 is Annet opleidingsdirecteur Geneeskunde binnen het UMC Utrecht/UU. Zij is de opvolger van Tineke Westerveld met wie zij nauw samenwerkte. Tineke overleed onverwacht in december 2020. Annet: “Het interprofessioneel opleiden beschouwde Tineke als een missie en haar gedachtengoed neem ik mee in de huidige ontwikkelingen.”
De maatschappelijke vraagstukken die op ons en de volgende generatie artsen afkomen zijn complex. De kersverse hoogleraar heeft als doel om de nieuwe generatie professionals op het interdisciplinaire gebied van gezondheid voor te bereiden op de veranderingen van de 21e eeuw. Te beginnen met een herziening van het onderwijsprogramma van de bacheloropleiding Geneeskunde, de master Geneeskunde. Daarnaast is zij eindverantwoordelijk voor SUMMA - een vierjarige master die je opleidt tot arts én klinisch onderzoeker en een nieuwe eenjarige master Medical Humanities. Ook was zij betrokken bij het ontwerp van de bachelor Zorg, gezondheid en samenleving die in 2022 van start is gegaan. Hier zijn de opleidingen Dierengeneeskunde, Geneeskunde en Farmacie bij betrokken.
Voor studenten
Gezien de complexe maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan, moeten toekomstige artsen worden opgeleid tot creatieve probleemoplossers. Professionals die kritisch kunnen denken, die verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf en de samenleving, die communicatief en technisch vaardig zijn. Actief betrokken bij grote maatschappelijk uitdagingen binnen het gezondheidsdomein. We leiden studenten op die beschikken over een combinatie van wetenschappelijke kennis, medemenselijk inzicht en toekomstbestendige vaardigheden. “Verandering is nodig om ervoor te zorgen dat artsen zich staande kunnen houden, maar dat zij ook in staat zijn om concepten toe te passen, nieuwe kennis te wegen en samen te werken met professionals die anders denken, kijken en spreken. En om bij snelle (technologische) veranderingen geen bedreigingen maar kansen te zien.”
Belangrijke partners
Het besef dat verandering noodzakelijk is om toekomstige studenten toe te rusten met aanpassingsvermogen, en de bijbehorende kennis en vaardigheden leefde na de Tweede Wereldoorlog bij wetenschappers aan de Universiteit Utrecht. Dit gedeelde gedachtegoed werd De Utrechtse School genoemd. Dit internationaal erkend netwerk waarin verschillende disciplines samenwerkten was tot medio jaren zestig van de vorige eeuw actief. “In 2017 zijn Stefan van Geelen, Gaston Franssen en ik begonnen met een beweging die een dergelijk gedachtegoed weer omarmt. Dat heeft ons tot hier gebracht. Geneeskundestudenten doen inmiddels andere ervaringen op, omdat zij projecten opzetten met studenten van bijvoorbeeld een technische universiteit”, zegt Annet. Binnen het UMC Utrecht werd de urgentie hiervan onderkent door bijvoorbeeld decaan Arno Hoes en vice-decaan Berent Prakken. De UU heeft nu ook een decaan en programmamanager aangesteld om een duidelijke visie op interdisciplinair onderwijs te ontwikkelen, interfacultaire samenwerking te stimuleren en een ondersteunings- en governancestructuur op te zetten. Annet: “In samenwerking met de Hogeschool Utrecht, de HKU de zeven faculteiten van de UU, de WUR en Technische Universiteit Eindhoven koersen we op duurzame veranderingen in het hoger onderwijs. Dat is al veel meer in lijn met de huidige tijdgeest.”