Carina Hilders nieuwe voorzitter Raad van Bestuur UMC Utrecht

Utrecht, 22 april 2024

Prof. dr. C.G.J.M. (Carina) Hilders treedt per 1 augustus 2024 aan als nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur van het UMC Utrecht. Zij is momenteel nog bestuursvoorzitter van het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft. Het UMC Utrecht verwacht met de komst van Carina Hilders de huidige strategie van patiëntgerichtheid, van toenemende focus van onderzoek en zorg en van samenwerking in de regio, landelijk en internationaal verder te realiseren. Aan de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur de taak leiderschap te nemen om koersvast en ook innovatief en wendbaar te blijven in het veranderend zorglandschap.

Henk Broeders, voorzitter van de Raad van Toezicht van het UMC Utrecht: “Wij zien in Carina Hilders een echte teamspeler en een leider die keuzes durft te maken. Dat zijn belangrijke eigenschappen in de actuele dynamiek van onderwijs, zorg en onderzoek. De zorg moet innoveren en transformeren en het UMC Utrecht wil voorhoedespeler zijn in de zorg van morgen. Carina’s visie op de toekomst en ervaring in de sector zijn daarbij zeer welkom.”

Carina Hilders, toekomstig voorzitter van de Raad van Bestuur van het UMC Utrecht: “We hebben met elkaar de belangrijke maatschappelijke opgave om de gezondheidszorg in de toekomst gezond te houden. Het toegankelijk houden van zorg voor ieder mens die dat nodig heeft, is onze grootste uitdaging. Graag draag ik bij aan die missie door het ondersteunen van excellente zorg, innovatief onderzoek en de vernieuwingen in het onderwijs en opleidingen. Ik kijk ernaar uit om samen verder te bouwen aan de veelbelovende strategie van het UMC Utrecht. Tegelijkertijd is afscheid nemen ook moeilijk. Reinier de Graaf is een fantastisch topklinisch ziekenhuis waar ik met warme gevoelens op terug zal kijken.”

Carina Hilders volgt Margriet Schneider op, die eind vorig jaar aankondigde per juli 2024 afscheid te nemen van het UMC Utrecht.

Over Carina Hilders

Prof. dr. C.G.J.M. (Carina) Hilders, van origine gynaecoloog, is sinds 2016 voorzitter van de Raad van Bestuur van het Reinier de Graaf Gasthuis. Daarnaast is zij onder meer bijzonder hoogleraar Medisch Management en Leiderschap aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en lid van de Raad van Toezicht van Sanquin. Ook is zij lid van de Raad van Toezicht van het RadboudUMC, een functie die zij voorafgaande aan haar start bij het UMC Utrecht neerlegt.

Werken bij het UMC Utrecht

Afspraken