UMC Utrecht, Prinses Máxima Centrum en Centraal Militair Hospitaal maken de overstap naar de nieuwste versie van het Elektronisch Patiëntendossier
UMC Utrecht, Prinses Máxima Centrum en Centraal Militair Hospitaal maken de overstap naar de nieuwste versie van het Elektronisch Patiëntendossier
Per 1 maart 2024 zijn de drie ziekenhuizen overgegaan op een nieuw Elektronisch Patiëntendossier (EPD): HiX 6.3 Standaard Content. Dit EPD werd afgelopen vrijdag met succes geïntroduceerd. Naast het EPD is ook het patiëntportaal Mijn UMC Utrecht vernieuwd.
Nieuw systeem, nieuwe manier van werken
De invoering van HiX 6.3 Standaard Content is een belangrijke stap in de voortdurende inspanningen om te innoveren en slimmer te werken in het UMC Utrecht. Processen zoals informatieopslag, -uitwisseling en -toegang zijn bijvoorbeeld meer gestroomlijnd, waardoor collega’s makkelijker kunnen samenwerken en er meer tijd is voor patiëntenzorg.
Floris Hofstede, kinderarts en CMIO: "Met het vernieuwde EPD leggen we een basis voor een betere dienstverlening aan onze patiënten en ondersteuning van onze zorgprofessionals.”
Barbara Botma, verpleegkundige en CNIO: “Voor onze patiënten en veel van onze collega's zal het de komende tijd wel wennen zijn voordat we er ook de voordelen van ondervinden."
De overgang naar het nieuwe EPD is geen kleine stap en heeft invloed op al onze zorgverleners. Het kostte maanden van voorbereiding: impactanalyses, herinrichting van de EPD-omgeving, testfasen en vooral scholing van collega’s die met het nieuwe systeem gaan werken. Dit alles heeft geleid tot een toekomstbestendig EPD, dat gebruikersvriendelijk is, weinig onderhoud nodig heeft en kan meegaan met de landelijke trends in de zorg.
Remco van Lunteren, lid Raad van Bestuur: “De afgelopen maanden is er keihard gewerkt om de ‘live-gang’ goed voor te bereiden. Meer dan 8.000 van onze mensen zijn de afgelopen weken nog getraind. Dat alles heeft voor een relatief rustige overgang gezorgd. Alle complimenten en dank aan iedereen die zich hiervoor heeft ingezet.”