Patiëntenorganisaties
Patiëntenorganisaties zijn er voor u uitklapper, klik om te openen
Patiëntenorganisaties zetten zich in om de zorg aan patiënten nog verder te verbeteren. In die organisaties zitten allerlei mensen die uit eigen ervaring spreken, omdat ze zelf patiënt zijn geweest.
Patiëntenorganisaties houden zich bezig met:
- informatie geven
- belangen behartigen
- lotgenotencontact (per mail, telefoon of op contactbijeenkomsten)
Patiëntenvereniging voor uw ziektebeeld uitklapper, klik om te openen
Uw zorgverlener kan u vertellen of er een patiëntenvereniging is voor uw ziektebeeld. Liever zelf op zoek? Bij veel ziektebeelden staan links naar de bijbehorende patiëntenvereniging. Op de websites van patiëntenverenigingen vindt u vaak allerlei ziektebeelden.
Patiëntenfederatie Nederland uitklapper, klik om te openen
Patiëntenfederatie Nederland vertegenwoordigt ruim 160 patiëntenorganisaties. De federatie maakt zich sterk voor transparantie in de zorg. Als zorg transparant is, kunnen patiënten de juiste keuze maken. Doordat de federatie met veel patiënten gepraat heeft, heeft ze een duidelijk beeld van wat goed gaat in de zorg en wat beter kan. Die kennis zet de federatie in om het beleid binnen de gezondheidszorg te beïnvloeden. Zo krijgen patiënten een stem!
Cliëntenraad UMC Utrecht uitklapper, klik om te openen
Onze eigen cliëntenraad helpt ons om onze dienstverlening te verbeteren. De cliëntenraad bestaat onder anderen uit (oud)patiënten. Hebt u tips of opmerkingen over onze zorg, service, gastvrijheid of over hoe we met u omgaan? Laat het de cliëntenraad UMC Utrecht dan weten via cliëntenraad@umcutrecht.nl
Lees meer op de webpagina Cliëntenraad UMC Utrecht
Voor individuele klachten is de cliëntenraad UMC Utrecht niet bedoeld. Als u een klacht hebt, kunt u terecht bij de afdeling klachtenbemiddeling.