Professionele professionals
Professionele professionals
Dit thema richt zich op professionalisering van docenten. Goede en betrokken docenten zijn de sleutel tot kwalitatief hoogwaardig onderwijs. Met de Kwaliteitsgelden willen we inzetten op verdere didactische professionalisering van docenten. Ook hoort daarbij: meer waardering voor het werk en de inspanning van docenten.
Onze plannen
Gekwalificeerde, gewaardeerde docenten
Voor het ontwikkelen en geven van effectief onderwijs zijn goed opgeleide en gekwalificeerde docenten nodig, die zich in hun onderwijstaak gewaardeerd en gesteund weten. Hiervoor zetten we in op vooralsnog vijf projecten.
Ontwikkeling van EPA’s en deelkwalificaties
Een systeem van didactische professionalisering, gebaseerd op concrete onderwijs- en opleidingstaken, die zijn geformuleerd als Entrustable Professional Activities (EPA’s) – dat is wat we voor ogen hebben.
Dit betekent dat docenten zich gericht professionaliseren en gekwalificeerd worden voor díe onderwijstaken die ze daadwerkelijk uitvoeren. Momenteel is het alles (een gehele BKO - basiskwalificatie onderwijs) of niets. Uit de gerichte didactische professionalisering volgen er deelkwalificaties. Hierdoor zullen docenten de verplichtingen meer als vanzelfsprekend en de scholing als zinvol ervaren.
Nieuwe trajecten voor doelgroepen
Doelgroepkwalificaties zijn bedoeld voor groepen docenten die vergelijkbare, specifieke onderwijstaken uitvoeren, zich daarvoor willen of moeten kwalificeren, maar voor wie de basiskwalificatie onderwijs (BKO) te breed is.
Doelgroepkwalificaties voor AIOS/ANIOS
AIOS/ANIOS ontvangen dan bijvoorbeeld scholing (en kwalificatie) in
- ‘bedside teaching’
- stagebegeleiding van individuele studenten (coschapbegeleiding).
Doelgroepkwalificaties voor PhD’s/postdocs.
PhD’s/Postdocs worden dan bijvoorbeeld geschoold (en gekwalificeerd) in
- kleinschalig werkgroeponderwijs
- practicum- of vaardigheidsonderwijs
- stagebegeleiding van individuele studenten (onderzoeksstages)
- het beoordelen van (schriftelijk) werk van studenten
Digitale feedbacktool
Dit is een hulpmiddel dat docenten kunnen inzetten bij het verzamelen van feedback over hun onderwijsactiviteiten vanuit verschillende perspectieven. De tool kan worden ingevuld door de docent zelf, door studenten en door collega’s.
De docent kan in de tool aangeven over wat voor onderwijsactiviteit hij/zij feedback wil vragen. Denk aan het begeleiden van werkgroepenonderwijs. Via de tool kan de docent dan de betreffende vragenlijst versturen aan respondenten. De tool is bedoeld als een ontwikkelinstrument voor docenten. Zij kunnen het gebruiken naast andere methoden voor feedbackverzameling.
De tool maakt gebruik van rubrics: beschrijvingen van concreet gedrag op drie niveaus - grofweg: onvoldoende; voldoende; gewenst/streefniveau. Daardoor ziet de docent in de rapportage op welke aspecten hij/zij zich nog kan ontwikkelen. Ook het gewenste gedrag en handelen wordt erin verduidelijkt.
Docentprofessionalisering op maat
Het huidige aanbod van activiteiten docentprofessionalisering, dat vooral nog bestaat uit trainingen en leergangen, breiden we uit met ‘op maat’-activiteiten voor individuele of groepen docenten. Denk hierbij aan:
- individuele coaching-on-the-job; waarbij een onderwijskundige meekijkt met het onderwijs van de docent en de observaties samen met de docent bespreekt.
- beeldcoaching (met behulp van video-opnames); waarbij de docent het eigen onderwijs opneemt, een leervraag formuleert en dit samen met een beeldcoach bespreekt.
- Begeleide intervisiebijeenkomsten; waarbij docenten in een vaste groep onderwijsgerelateerde casussen bespreken.
- training of begeleiding van docententeams.
Herziening BKO-en SKO-leergangen
De bestaande leergangen passen we voortdurend aan op basis van evaluatiegegevens en ontwikkelingen in het onderwijs.