Terug

Veelgestelde vragen - Mobility Clinic

Veelgestelde vragen - Mobility Clinic

Bent u al patiënt in het UMC Utrecht en wilt u een medisch inhoudelijke vraag stellen? Log dan met uw DigiD in bij het patiëntportaal om een e-consult aan te vragen met één van onze artsen. Voor niet-medisch inhoudelijke vragen hebben we hieronder veelgestelde vragen met antwoorden geformuleerd. 

Afspraak op de Mobility Clinic uitklapper, klik om te openen

Waarom moet ik met klachten aan mijn knie of wervelkolom naar de Mobility Clinic gaan?

De Mobility Clinic richt zich op complexe aandoeningen en op patiënten die elders uitbehandeld zijn. Ook patiënten met relatief eenvoudige problemen in combinatie met andere ziekten of aandoeningen zijn welkom. Medisch specialisten van verschillende afdelingen werken in de Mobility Clinic multidisciplinair samen. Daardoor kunnen bijna alle patiënten al na het eerste polibezoek rekenen op een duidelijke diagnose en helder behandeladvies. Dat wil niet zeggen dat u met andere klachten niet welkom bent in de Mobility Clinic, u kunt dan echter ook in andere ziekenhuizen terecht en meestal bent u daar sneller aan de beurt. 

Bij welke arts krijg ik een afspraak?

U krijgt een afspraak op de knie- of wervelkolompoli van de Mobility Clinic en niet bij een specifieke arts. We staan voor u klaar met een team van medisch specialisten. Afhankelijk van uw klachten wordt u door één of meerdere behandelaars gezien. Het knieteam staat onder leiding van dr. Custers (orthopedie), prof. Backx (sportgeneeskunde) en prof. van Laar (reumatologie). Het wervelkolomteam staat onder leiding van prof. dr. Öner. Zij zien er op toe dat elke patiënt de zorg en behandeling krijgt die nodig is. In de voorbespreking voorafgaand aan het spreekuur worden alle patiënten uitgebreid besproken en beoordeeld door het hele team.

Hoe maak ik een afspraak bij de Mobility Clinic?

Voor een afspraak bij de Mobility Clinic heeft u een verwijsbrief van uw behandelend (huis)arts nodig. Als u voor de knie komt, ontvangen we graag alle beeldvorming van uw knie zoals MRI’s, röntgenfoto’s en foto’s of video’s van een scopie van de knie. Kijk voor de procedure bij "Hoe vraag ik mijn gegevens uit een ander ziekenhuis dan het UMC Utrecht op?" Zodra de verwijzing bij ons binnen is plannen we een afspraak voor u in en nemen we contact met u op per telefoon of brief.

Als u voor de wervelkolom komt, beoordeelt een arts of u bij de Mobility Clinic Spine behandeld kunt worden en op welke termijn. Na deze beoordeling ontvangt u per post een inschrijfformulier en een aanvraagformulier waarmee u uw gegevens en beeldvorming van de wervelkolom vanuit een ander ziekenhuis kunt opvragen. Kijk voor deze procedure bij "Hoe vraag ik mijn gegevens uit een ander ziekenhuis dan het UMC Utrecht op?"

Hoe lang moet ik wachten voordat ik terecht kan op de Mobility Clinic?

Zodra uw verwijzing binnen is, wordt er een afspraak ingepland. We beoordelen alle verwijzingen en nodigen u uit voor een eerste afspraak op basis van medische urgentie. U ontvangt zes weken voor de eerste afspraak een uitnodiging per brief. 

Welke informatie is nodig bij een verwijzing?

Zodra er een afspraak voor u kan worden ingepland, nemen we telefonisch of schriftelijk contact met u op. Een telefoonnummer waarop u overdag bereikbaar bent is daarom nodig, en een e-mailadres is handig. We willen dan graag weten welke klachten u heeft en hoe ze zijn ontstaan. Ook willen we weten of er een belangrijk doel of belangrijke reden is om van uw knie- of wervelkolomklachten af te komen. Als u met uw knie- of wervelkolomklachten al in een ander ziekenhuis onder behandeling bent geweest, dan hebben we informatie over die behandeling nodig. Voor deze procedure kunt u kijken bij "Hoe vraag ik mijn gegevens uit een ander ziekenhuis dan het UMC Utrecht op?"

Vindt er aanvullend onderzoek voorafgaand aan het consult plaats?

In veel gevallen heeft de arts een röntgenfoto nodig om de juiste diagnose te stellen. In sommige gevallen wordt er ook een MRI- of CT-scan gemaakt. Als er al eerder beelden zijn gemaakt kan het soms nodig zijn om dit te herhalen. De onderzoeken vinden altijd voorafgaand aan het consult plaats zodat er direct een goed behandeladvies kan worden gegeven. We proberen het onderzoek en de poli-afspraak altijd zo kort mogelijk na elkaar te plannen, het liefst op dezelfde dag. Het maken van een MRI of CT neemt veel meer tijd in beslag dan een röntgenfoto en kan helaas minder flexibel worden ingepland. In de afspraakbevestiging die u per post ontvangt, staat welke onderzoeken er in uw geval nodig zijn en op welk tijdstip. Tijdens het wachten kunt u gebruik maken van de in het ziekenhuis aanwezige voorzieningen zoals een koffiecorner, restaurant en wifi. Indien u het onderzoek en polibezoek op aparte dagen wilt laten inplannen kunt u dit aangeven bij de polikliniekassistent.

Ik ben onder behandeling bij een ander ziekenhuis en wil weten of ik in aanmerking kom voor een bepaalde behandeling bij de Mobility Clinic. Moet ik hiervoor langskomen of kan dit telefonisch?

Of u in aanmerking komt voor een bepaalde behandeling, wordt onder andere aan de hand van de situatie, klachten en beeldvorming beoordeeld. U moet dus altijd een verwijsbrief hebben en de informatie over uw wervelkolom of knie van uw vorige behandelaar opvragen.

Ik ben onder behandeling bij de Mobility Clinic, maar ik wil een second opinion in een ander ziekenhuis. Hoe moet ik dat regelen?

U moet dan de gegevens over uw knie of wervelkolom opvragen bij ons en een verwijsbrief van uw huisarts hebben. Kijk hiervoor bij "Ik wil mijn dossier uit het UMC Utrecht opvragen/inzien. Hoe kan ik dit regelen?"
Let op: Het kan zijn dat een second opinion niet vergoed wordt uit uw basisverzekering.

Ik sta op het punt om afgekeurd te worden bij mijn werk. Kan ik eerder een afspraak maken op de polikliniek?

Nee, hier kunnen wij geen uitzondering voor maken.

Mijn gegevens uitklapper, klik om te openen

Hoe vraag ik mijn gegevens op uit een ander ziekenhuis?

Wanneer u met uw knie- of wervelkolomklachten al in een ander ziekenhuis onder behandeling bent geweest, dan hebben we informatie over deze behandeling nodig. De snelste manier is dat u deze zelf opvraagt. U kunt daarvoor contact opnemen met de polikliniek waar u onder behandeling bent (of bent geweest). De informatie die wij nodig hebben:

  • Röntgenfoto’s en andere radiologische onderzoeken zoals MRI en CT inclusief de bijbehorende verslagen.
  • Informatie over eerdere diagnose en/of behandeling
  • OK-verslagen en ontslagbrieven
  • Uitslagen van pathologisch-anatomisch onderzoek
  • Uitslagen van laboratoriumonderzoek
  • Voor de knie: eventueel scopiebeelden of video's van uw knie.

Sommige ziekenhuizen brengen kosten in rekening om de röntgenfoto’s op een cd te laten zetten. Door gebruik te maken van ons aanvraagformulier, kunt u uw gegevens en uw röntgenonderzoeken kosteloos opvragen.

Ik wil mijn dossier uit het UMC Utrecht opvragen/inzien. Hoe kan ik dit regelen?

Wanneer u bij het UMC Utrecht onder behandeling bent (geweest), kunt u uw gegevens per post opvragen. Uw aanvraag moet voorzien zijn van een kopie van uw identiteitsbewijs. Het postadres van de polikliniek orthopedie is:

UMC Utrecht
Afdeling Orthopedie
Huispostnummer L 01.629
Postbus 85500
3508 GA Utrecht

U kunt uw dossier ook digitaal inzien en uitprinten via het patiëntportaal van het UMC Utrecht. U vindt hier de gegevens vanaf januari 2015. In het patiëntenportaal logt u in met uw DigiD. Voor de beeldvorming (röntgenfoto’s of andere radiologie-onderzoeken) kunt u per post een apart verzoek indienen bij de afdeling radiologie. Het kan zijn dat de afdeling radiologie hier een vergoeding voor vraagt. Het postadres van de afdeling radiologie is:

UMC Utrecht
Afdeling Radiologie
Huispostnummer F 01.503
Postbus 85500
3508 GA Utrecht

Behandeling uitklapper, klik om te openen

Wanneer kom ik in aanmerking voor een kraakbeentransplantatie?

Om voor een kraakbeentransplantatie in aanmerking te komen, dient u minimaal aan de volgende criteria te voldoen:

  • U heeft lokale schade in de knie, maar de rest van de knie is nog gezond
  • U heeft geen kraakbeenschade op de scheenbeenzijde van de knie
  • U heeft geen artrose
  • Tenminste 50% van uw meniscus is nog heel
  • Uw knie is voldoende stabiel
  • U heeft geen andere ernstige problemen aan uw rug, heupen of benen
  • U bent niet zwanger
  • U bent tussen de 18 en 50 jaar oud
  • Uw been is niet te krom

Klik hier voor meer informatie over de behandeling kraakbeentransplantatie.

Wat zijn verder belangrijke voorwaarden voor een kraakbeentransplantatie?

Een kraakbeenceltransplantatie is bedoeld voor grote defecten en als er niet teveel schade aan het bot is. Of deze behandeling een optie is weten we pas zeker tijdens een eventuele inventariserende kijkoperatie.

Wanneer kom ik in aanmerking voor een kniedistractie?

Update november 2020: Wij voeren geen kniedistractiebehandelingen meer uit. Ga voor meer informatie hierover naar www.umcutrecht.nl/kniedistractie.

Wat is het verschil tussen de ACI-kraakbeentransplantatiemethode en kraakbeentransplantatie via de IMPACT-methode?

De ACI-kraakbeentransplantatiemethode bestaat uit twee operaties. In de eerste operatie wordt een biopt (afname van een klein stukje weefsel) van het kraakbeen genomen, om dit vervolgens in zes tot acht weken op te kunnen kweken tot veel meer kraakbeencellen. Deze kraakbeencellen worden teruggeplaatst tijdens een tweede operatie. Bij de IMPACT-methode wordt er ook een kraakbeenbiopt genomen, maar is een kweekperiode niet nodig. In het laboratorium wordt het biopt eerst behandeld om losse kraakbeencellen te verkrijgen en het daarna te mengen met stromale beenmergcellen van donoren. Vervolgens worden de cellen in een lijmmengsel tijdens dezelfde operatie teruggeplaatst.

Ik ben te jong voor een prothese volgens mijn orthopeed elders. Kom ik bij jullie in aanmerking voor een andere behandeling?

Dit hangt helemaal van de situatie, de klachten en de beeldvorming af. Als u een second opinion wilt bij de Mobility Clinic, kijk dan bij "Ik ben onder behandeling bij een ander ziekenhuis en wil weten of ik in aanmerking kom voor een bepaalde behandeling bij de Mobility Clinic, moet ik hiervoor langskomen of kan dit telefonisch?"

Mijn orthopeed elders zegt dat ik een versleten knie heb. Kom ik bij de Mobility Clinic in aanmerking voor een andere behandeling?

Dit hangt helemaal van de situatie, de klachten en de beeldvorming af. Als u een second opinion wilt bij de Mobility Clinic, kijk dan bij "Ik ben onder behandeling bij een ander ziekenhuis en wil weten of ik in aanmerking kom voor een bepaalde behandeling bij de Mobility Clinic, moet ik hiervoor langskomen of kan dit telefonisch?"

Ik word binnenkort geholpen aan mijn knie. Hoe weet ik wat ik allemaal kan en mag na de operatie?

Na de operatie krijgt u een revalidatie behandelplan. Hierbij wordt u begeleid door een fysiotherapeut. U wordt daarvoor eerst bij de fysiotherapeut op de Mobility Clinic gezien en daarna maakt u een afspraak bij een fysiotherapeut bij u in de buurt. Tijdens de nabehandeling is het mogelijk overleg te hebben met onze fysiotherapeuten. U kunt op de app of onze website meer lezen over de revalidatie en oefeningen.

Ik heb een recept meegekregen van de orthopeed, maar nu is het middel op. Hoe kan ik een nieuw recept regelen?

Medicijnen op recept kunt u via de huisarts aanvragen of via het patiëntportaal.

Is kraakbeentransplantatie voor andere gewrichten ook mogelijk?

Voorlopig is dit in ons ziekenhuis nog niet mogelijk.

Wanneer is mijn operatiedatum bekend?

Operatieschema’s worden met de grootste zorg samengesteld. U ontvangt de datum van uw operatie ongeveer twee weken van tevoren per post.

Verzekering uitklapper, klik om te openen

Wordt de behandeling in de Mobility Clinic van het UMC Utrecht door mijn verzekering vergoed?

Dit hangt van uw zorgverzekeraar af. Neem hiervoor contact op met uw zorgverzekeraar.

Ik heb fysiotherapie voorgeschreven gekregen, maar nu vergoedt mijn verzekering geen of maar negen of twaalf behandelingen. Hoort deze fysiotherapie niet bij de behandeling die jullie voorschrijven?

De fysiotherapie die u tijdens het consult op de Mobility Clinic krijgt valt onder het consult. Daarnaast krijgt u bij de controleafspra(a)k(en) na de operatie in sommige gevallen nog fysiotherapie op de Mobility Clinic. Buiten deze momenten volgt u fysiotherapie dichtbij huis. Dit laatste valt alleen onder de aanvullende zorgverzekering.

Ik heb een brace voorgeschreven gekregen, maar deze wordt niet vergoed door mijn verzekering. Hoort dit niet bij de behandeling van het UMC Utrecht?

Alleen bij niet-chronische indicaties is de brace onderdeel van de behandeling op de Mobility Clinic. 

Ik heb mijn brace niet meer nodig. Wat moet ik er mee doen?

U kunt deze bewaren omdat een brace maar één keer in de twee jaar wordt vergoed. Mogelijk heeft u de brace opnieuw nodig.

Wanneer mag ik weer autorijden?

De arts kan hier geen uitspraak over doen, dit bepaalt het CBR. U moet op een verantwoorde manier kunnen deelnemen aan het verkeer, hiervoor bent u zelf verantwoordelijk. Lees hierover meer in uw verzekeringspolis.

Revalidatie uitklapper, klik om te openen

Mijn fysiotherapeut wil een machtiging van de orthopeed, hoe kan ik dat regelen?

Als u deze niet heeft ontvangen, neemt u dan contact op met de polikliniek orthopedie via telefoonnummer 088 75 569 03. De polikliniek is bereikbaar van 08.30 - 12.00 uur en 13.30 - 16.00 uur.

Ik word binnenkort geholpen aan mijn knie. Hoe weet ik wat ik allemaal kan en mag na de operatie?

Na de operatie krijgt u een revalidatie behandelplan. Hierbij wordt u begeleid door een fysiotherapeut. U wordt daarvoor eerst bij de fysiotherapeut op de Mobility Clinic gezien en daarna nog bij een fysiotherapeut bij u in de buurt. Tijdens de nabehandeling is het altijd mogelijk overleg te hebben met onze fysiotherapeuten. U kunt op de app of op onze website meer lezen over de revalidatie en oefeningen.

Mijn fysiotherapeut wil de röntgenfoto/MRI inzien. Hoe kan ik dat regelen?

U kunt dit verzoek per post indienen bij de afdeling radiologie:

UMC Utrecht
Afdeling Radiologie
Huispostnummer F 01.503
Postbus 85500
3508 GA Utrecht

Mijn fysiotherapeut is niet op de hoogte van het behandelprotocol van het UMC Utrecht. Wat nu?

Er staat veel informatie op de website en op onze app (Apple en Android). Specifieke vragen kunt u mailen naar fysioknie@umcutrecht.nl

Ik heb mijn brace niet meer nodig. Wat moet ik ermee doen?

U kunt deze bewaren omdat een brace maar één keer in de twee jaar wordt vergoed. Mogelijk heeft u de brace opnieuw nodig.

Wanneer mag ik weer autorijden?

De arts kan hier geen uitspraak over doen, dit bepaalt het CBR. U moet op een verantwoorde manier kunnen deelnemen aan het verkeer, hiervoor bent u zelf verantwoordelijk. Lees hierover meer in uw verzekeringspolis.

Is het normaal dat ik nog klachten heb na de operatie?

Er staat veel informatie op de website en op de UMC Utrecht Mobility Clinic app (Apple en Android). Bij twijfel kunt u altijd contact opnemen met de polikliniek orthopedie via telefoonnummer 088 75 569 03. De polikliniek is bereikbaar van 08.30 - 12.00 uur en 13.30 - 16.00 uur.

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?
Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet