Terug

Aanvragen hulpmiddelen (informatie vanuit polikliniek revalidatie)

Patiëntfolder

Wat zijn aanpassingen, hulpmiddelen en voorzieningen?

Aanpassingen zijn veranderingen aan het huis om het leven met een beperking makkelijker en veiliger te maken. Een voorbeeld van een dergelijke verbetering is bijvoorbeeld een traplift of een antislipvloer in de douche.

Hulpmiddelen zijn voorwerpen die het makkelijker maken handelingen te verrichten, bijvoorbeeld een pillendoos, een looprekje of speciale hand­grepen om een vork of scheerapparaat vast te houden of om mee te typen.

Met voorzieningen worden alle hulpmiddelen en aanpassingen bedoeld waarvan u gebruik kunt maken als u blijvende beperkingen heeft. Een voorziening is bijvoorbeeld het krijgen van thuiszorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) of vanuit de Wet maatschappelijke ondersteu­ning (Wmo). Ook kan het zijn dat u een persoonsgebonden budget (PGB) heeft waarmee u zelf hulp kunt inkopen.

Hoe werkt het aanvragen van voor­zieningen, aanpassingen en hulpmiddelen? uitklapper, klik om te openen

Tijdens uw behandeling bespreken we welke hulpmiddelen of aanpassingen u zouden kunnen helpen. Samen met de ergotherapeut of fysiotherapeut probeert u eventueel de hulpmiddelen of aanpassingen uit om een goede keuze te kunnen maken. U bepaalt samen aan welke eisen de hulpmiddelen of aanpassingen moeten voldoen. De ergotherapeut weet welke voorziening in uw geval van toepas­sing is en geeft u informatie over het aanvragen. U doet de aanvraag zelf, met ondersteuning van de ergotherapeut. De werk­wijze wordt met u besproken. Het behandelend team zal een advies uitbrengen op welk moment de aanvraag het beste gedaan kan worden. 

Hieronder worden de verschillende stappen van het aanvragen kort beschreven.

Stap 1: Aanvragen bij zorgverzekeraar of Wmo

Voor het aanvragen van hulpmiddelen of aanpassingen bij uw zorgverzeke­raar heeft u een machtiging van de (revalidatie)arts nodig: Regeling Zorg­verzekering. Uw (revalidatie) arts bespreekt dit verder met u.

Voorkeurspakketten

LET OP! Gemeenten en zorgverzekeraars werken met voorkeurspakketten. Dit betekent dat u niet altijd vrij bent in de keuze van hulpmiddelen of aanpassingen. Als er een goede reden voor is, kan hier wel van afgeweken worden. Dit verschilt per gemeente en zorgverzekeraar. Voor meer informatie kunt u het beste contact opnemen met uw gemeente en/of zorgverzekeraar.

Stap 2: Contact met adviseur

Als de aanvraag is gedaan, wordt door de gemeente of zorgverzekeraar contact met u opgenomen. U krijgt veelal thuis bezoek van een adviseur die beoordeelt of en zo ja welke voorzieningen voor u noodzakelijk zijn. Na het gesprek brengt de adviseur advies uit. Bij Wmo-voorzieningen is het de gemeente die uiteindelijk uw aanvraag goed­- of afkeurt.

Stap 3: Contact met leverancier (passing)

Na de goedkeuring van de gemeente of zorgverzekeraar neemt de leveran­cier contact met u op om een afspraak te maken voor het aanmeten van de voorziening: de passing. Daarna wordt de voorziening besteld en vervolgens geleverd. Als dit gebeurt terwijl u nog in revalidatiebehandeling bent, zal bekeken worden of het nodig is dat uw behandelend ergotherapeut aanwe­zig is bij het aanmeten en/of afleveren van de voorziening.

Als het gaat om woningaanpassingen moet de gemeente goedkeuring geven aan de woningbouwvereniging of de aannemer om de aanpassingen te realiseren. Houd er rekening mee dat iedere gemeente hier eigen beleid voor heeft. Vraag na bij uw gemeente als u wilt weten hoe dit in uw gemeente geregeld is.  

Duur en voortgang van aanvragen 

De hele procedure van de aanvraag tot het realiseren van de voorzieningen duurt gemiddeld 3 tot 6 maanden. Het is belangrijk dat u zelf de voortgang in de gaten houdt.

Welke wet-­ en regelgeving is van toepassing? uitklapper, klik om te openen

U kunt via de volgende wet-­ en regelgeving een aanspraak doen op voorzieningen:

  1. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
  2. Regeling zorgverzekering
  3. Wet langdurige zorg (Wlz)
  4. Wet Werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA)

We lichten deze vier mogelijkheden hieronder toe.

1. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Deze wet wordt uitgevoerd door uw eigen gemeente. U kunt aanspraak maken op de volgende voorzieningen:

  • Woonvoorzieningen
  • Rolstoelen
  • Vervoersvoorzieningen

U moet de aanvraagformulieren voor deze voorzieningen zelf opvragen. Dat kan telefonisch of via de mail bij uw gemeente of door het formulier te downloaden van de gemeentewebsite (dit wisselt per gemeente).

LET OP! Voor de meeste Wmo hulp en ondersteuning betaalt u een bepaald bedrag per maand. Dit wordt het abonnementstarief genoemd. Kijk voor meer informatie hierover op: 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorg-en-ondersteuning-thuis/vraag-en-antwoord/eigen-bijdrage-wmo-2015

 Informatie over de Wmo in uw gemeente kunt u vinden op de website van uw gemeente.

2. Regeling zorgverzekering

Medische hulpmiddelen voor individueel persoonlijk gebruik worden verstrekt door de zorgverzekeraar. Denk daarbij aan een hoog/laagbed, eet-­werk (trippel-­) stoel of een prothese. Vergoeding van deze hulpmiddelen is opge­nomen in uw basisziektekostenverzekering.

De wijze van vergoeding kunt u vinden in het reglement hulpmiddelen van uw zorgverzekeraar.

Deze voorzieningen moet de arts voor u aanvragen. Bij sommige hulpmiddelen is er ook een verslag van de ergotherapeut nodig, met een motivatie voor de voorziening. Mocht dit voor u gelden, dan wordt dit door uw behandeld ergotherapeut met u besproken.

Informatie over de Regeling Zorgverzekering kunt u vinden op de website van uw zorgverzekering.

In veel gevallen zult u al hulpmiddelen nodig hebben voordat u deze via de gemeente of de zorgverzekering gekregen hebt. De levertijd van een hulpmiddel via de gemeente of zorgverzekering kan soms weken tot maanden duren. U kunt dan via de thuiszorg sommige hulpmiddelen voor maximaal een half jaar lenen. Hiermee kunt u de tijd overbruggen tot u uw eigen hulpmiddelen heeft.

3. Wet langdurige zorg (Wlz)

De Wet langdurige zorg is een opvolger van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). De wet regelt langdurige zware, intensieve zorg voor kwetsbare ouderen, mensen met een handicap en mensen met een psychische aandoening. U kunt via deze wet aanspraak maken op vergoe­ding voor o.a. de volgende voorzieningen:

  • Verblijf in een zorginstelling
  • Hulp bij persoonlijke verzorging
  • Medische zorg
  • Hulpmiddelen (bijvoorbeeld een rolstoel of medicatie)

Het aanvragen van een Wlz­-indicatie verloopt via het Centrum Indicatie­stelling Zorg (CIZ). Op de website van het CIZ (https://www.ciz.nl/) vindt u meer informatie over het aanvragen van een indicatie.

Informatie over de Wlz vindt u op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verpleeghuizen­-en-­zorginstellingen/inhoud/wet-­langdurige-­zorg­-wlz.

4. Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA)

U kunt een beroep doen op de WIA als u hulpmiddelen of aanpassingen nodig heeft om uw werk weer op te kunnen pakken of om onderwijs te kunnen volgen.

Deze hulpmiddelen of aanpassingen moet u, in overleg met uw werkgever, zelf aanvragen bij het UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemers Verzekeringen).

Informatie over de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen kunt u vinden op de website www.uwv.nl . U kunt er voor kiezen kleine aan­passingen zelf al te plaatsen, zoals handgrepen bij het toilet.

Handige tips en waar op te letten tijdens uw aanvraag: uitklapper, klik om te openen

  • Zorg dat u een goede administratie bijhoudt van de kosten die u maakt en van uw gesprekken met instanties. Als u belt, noteer dan met wie u gespro­ken heeft. Zet de afspraken die u heeft gemaakt ook op papier.
  • Als u er voor kiest om bepaalde aanpassingen zelf uit te laten voeren, moet u deze kosten zelf betalen. De kosten worden achteraf niet meer vergoed.
  • De levertijd van hulpmiddelen via uw gemeente of zorgverzekering kan enkele weken tot maanden duren.
  • Sommige gemeenten vragen een inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor de verstrekking van voorzieningen. Informeer hiernaar bij uw gemeente.
  • Gemeenten en zorgverzekeraars werken met voorkeurspakketten. Dit betekent dat u niet altijd vrij bent in de keuze van hulp­middelen of aanpassingen. Voor meer informatie kunt u het beste contact opnemen met uw gemeente en zorgverzekeraar.
  • Het is belangrijk dat u zelf regelmatig de voortgang van uw aanvraag / procedure in de gaten houdt.

Contact uitklapper, klik om te openen

Hebt u vragen? Neem dan contact met ons op. Voor het maken van een afspraak hebt u een verwijzing nodig van uw huisarts of medisch specialist.

Polikliniek Revalidatie

088 75 588 31

revalidatie.sport@umcutrecht.nl

Bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:00 – 17:00 uur. 

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?
Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet