Terug

De gang van zaken op de polikliniek

Patiëntenvoorlichting

Aanmelden uitklapper, klik om te openen

U volgt vanaf de hoofdingang uw weg naar de polikliniek aan de hand uw routenummer.

U meldt zich bij de afsprakenbalie. U hoort of u kunt plaatsnemen in de wachtkamer of dat er eerst een aanvullend onderzoek wordt gedaan. Wanneer u aan de beurt bent, wordt u door de verpleegkundige of doktersassistent geroepen.

Wachten op de polikliniek uitklapper, klik om te openen

Wij proberen altijd op tijd te werken. Toch kan het zijn dat u wat langer moet wachten. De arts moet soms weg naar een spoedgeval. Of een gesprek met een andere patiënt duurt wat langer. Dit gebeurt onverwachts. De medewerkers van de polikliniek vertellen u als het spreekuur uitloopt.

U helpt mee de wachttijden kort te houden door op tijd op de polikliniek te zijn. Houdt u rekening met bijvoorbeeld files en slecht weer en de tijd die u nodig hebt om een parkeerplaats te vinden.

Soms ontstaat er verwarring doordat patiënten die later komen, toch eerder worden geholpen. Dit komt dan doordat:

  • patiënten op volgorde van afspraak worden geholpen en niet op volgorde van binnenkomst;
  • een patiënt een afspraak heeft bij een andere arts dan u.

Het consult uitklapper, klik om te openen

Een consult bestaat uit een gesprek en een lichamelijk onderzoek. Hierna maakt de arts verdere afspraken met u. Wanneer uw arts onderzoeken of ingrepen met u afspreekt, verwijst hij u na het consult naar een verpleegkundige of doktersassistent van de polikliniek. Deze bespreekt de praktische gang van zaken met u en regelt de onderzoeken. Afspraken voor een nieuw consult maakt u bij de afsprakenbalie. In principe krijgt u een afspraak bij dezelfde arts. Het is ook mogelijk dat u een andere chirurg of chirurg in opleiding ziet.

Tolkencentrum uitklapper, klik om te openen

Praten met een arts of verpleegkundige is moeilijk als u de taal niet goed begrijpt. De verpleegkundige kan u dan een tolk aanbieden. De afdeling zorgt via het Tolkencentrum voor een telefonische tolk (tolkentelefoon) of voor een tolk die bij het gesprek aanwezig is. De tolken hebben zwijgplicht. Ze mogen dus niets over uw situatie vertellen aan anderen.

Eventuele opname uitklapper, klik om te openen

Wanneer u in aanmerking komt voor opname in het UMC Utrecht, geeft de arts u informatie over de eventuele wachtlijst en het oproepbeleid. Mocht u tijdens de wachttijd nog vragen hebben over de behandeling, dan kunt u contact opnemen met de polikliniek.

Zodra u ingepland wordt voor opname krijgt u een oproep.

Afspraak afzeggen uitklapper, klik om te openen

Indien u een afspraak wilt afzeggen belt u de polikliniek.

Acute hulp uitklapper, klik om te openen

Indien er zich tijdens de behandeling van uw ziekte situaties voordoen waarbij u direct advies of medische hulp nodig heeft, kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met de polikliniek en buiten kantooruren met de afdeling Spoedeisende Hulp.

Belt u alleen naar de polikliniek als uw klacht of vraag te maken heeft met de reden waarom u bij ons behandeld wordt. Voor andere dringende zaken kunt u contact opnemen met uw huisarts of de afdeling Spoedeisende Hulp van een ziekenhuis.

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?
Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet