U heeft een afspraak op de Polikliniek Oogheelkunde van het UMC Utrecht. In deze brochure vindt u informatie over de gang van zaken rond uw afspraak.
Voorbereiding op uw polikliniekbezoek uitklapper, klik om te openen
Vóór u naar het UMC komt, kunt u zich als volgt voorbereiden op het polikliniekbezoek:
Schrijf uw klachten en vragen op, zodat u deze niet vergeet. Ook kunt u alvast de algemene gezondheidsvragenlijst in het Mijn UMC Utrecht invullen.
Controleer uw polis
Iedereen die in Nederland woont of werkt moet een basisverzekering afsluiten bij een zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar koopt zorg in en sluiten contracten met ziekenhuizen. Er zijn zorgverzekeraars die voor een polis geen contract sluiten met het UMC Utrecht. Dat kan ervoor zorgen dat u de kosten voor uw behandeling (gedeeltelijk) zelf moet betalen. Daarom is het belangrijk dat u voor uw ziekenhuisbezoek controleert hoe u bent verzekerd. Zo weet u altijd waar u aan toe bent. Heeft u vragen over uw zorgverzekering? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Zie voor meer informatie over het betalen van ziekenhuiszorg www.dezorgnota.nl.
Budgetpolis
Zorgverzekeraars bieden ook zogenaamde budgetpolissen aan. Een patiënt met een budgetpolis krijgt de basiszorg in het UMC Utrecht niet (volledig) vergoed. Spoedzorg, verloskunde of zorg op basis van een tertiaire verwijzing, wordt meestal wel volledig vergoed.
Bij uw eerste afspraak neemt u mee:
- Uw afspraakbevestiging.
- Uw verzekerings- of zorgpas.
- Uw verwijsbrief (als deze in uw bezit is).
- Een, door uw apotheek verstrekt, actueel medicatieoverzicht.
- Een geldig legitimatiebewijs.
- Een zonnebril (voor het geval u pupilverwijdende druppels krijgt).
Bij een vervolgafspraak neemt u mee:
- Actuele lijst van de medicatie die u nu gebruikt, door de apotheek verstrekt.
- Uw verzekeringspas of zorgpas.
- Een geldig legitimatiebewijs.
- Uw afsprakenkaart en stickervel.
Wilt u contact opnemen met de polikliniek wanneer u:
- De laatste twee maanden in een buitenlands ziekenhuis bent geweest.
- Of op een bedrijf woont met levende varkens of vleeskalveren.
- Of voor uw werk contact hebt met levende varkens of vleeskalveren.
Het kan dan namelijk zijn dat u bepaalde bacteriën bij u draagt en wij voorzorgsmaatregelen moeten nemen.
Belangrijk:
- Neem een vertrouwd iemand mee om een of meerdere van de volgende redenen.
- Allereerst omdat u in veel gevallen tijdens het consult pupilverwijdende oogdruppels krijgt. Dit is vooraf niet bekend.Door tijdelijk wazig zicht mag u na het consult niet zelf autorijden. Tevens is fel (zon)licht in deze periode niet prettig, wij raden u daarom aan uw zonnebril mee te nemen.
- Het kan prettiger zijn omdat ‘twee immers meer horen dan één!’. Daarnaast kan uw begeleider aantekeningen maken van het gesprek.
- Als u verhinderd bent, wilt u dit dan uiterlijk 48 uur van tevoren aan ons melden? In uw plaats kunnen wij een andere patiënt helpen. U kunt dan direct een nieuwe afspraak maken.
- Als u bij aankomst in het UMC graag begeleiding wilt, dan kunt u dat aangeven bij de informatiebalie bij de hoofdingang. Een vrijwilliger komt u halen. Bij de ingang van de poliklinieken zelf is ook een balie van de vrijwilligers. Hier kunt u eventueel begeleiding krijgen.
De gang van zaken op de polikliniek uitklapper, klik om te openen
De afspraaktijd die in uw brief vermeld staat, is het tijdstip waarop u zich gemeld moet hebben. Uw bezoek aan de oogarts bestaat vaak uit verschillende onderdelen en kan alles bij elkaar gemiddeld 2 uur in beslag nemen.
Hieronder vindt u een kort overzicht waaruit een afspraak op de polikliniek Oogheelkunde bestaat. Uw afspraak kan op sommige onderdelen afwijken van dit overzicht.
Aanmelden en registratie (5 minuten)
De Polikliniek Oogheelkunde vindt u op niveau 2 en heeft nummer 28. Een plattegrond van het UMC vindt u achter in deze brochure. Wanneer het uw eerste afspraak is, verzoeken wij u een kwartier eerder te komen om u in te schrijven. U meldt zich bij receptie 28. Onze medewerkers kunnen dan uw gegevens invoeren. Hier wordt aangetekend dat u er bent. Als u al eerder op onze polikliniek bent geweest, staat er op uw afsprakenkaart en op uw bevestigingsbrief de balie waar u zich direct mag melden.
Het vooronderzoek (15 minuten)
Het eerste deel van uw afspraak vindt plaats bij een paramedicus (optometrist, TOA, orthoptist, doktersassistente). Zij/hij vraagt naar uw medicatielijst en uw klachten. Daarna meet zij uw brilsterkte, de gezichtsscherpte en indien nodig de oogdruk.
Pupilverwijding (15-30 minuten)
Voor een volledig oogheelkundig onderzoek kan het nodig zijn om de pupillen groter te maken. Het inwerken van de pupilverwijdende druppels kost ongeveer 10-15 minuten. De oogdruppels die de orthoptist gebruikt moeten langer inwerken (ongeveer 30 minuten). Door deze druppels gaat u waziger zien en wordt u gevoelig voor licht. Wij raden u aan een zonnebril mee te nemen en niet zelf auto te rijden en gebruik te maken van de lift in het ziekenhuis. Het effect van de druppels houdt ongeveer 2-3 uur aan.
Onderzoek door de oogarts (5-10 minuten)
Het tweede deel van uw afspraak vindt plaats bij de oogarts. De oogarts verricht het verdere oogheelkundig onderzoek. Afhankelijk van de bevindingen, kan het nodig zijn om aanvullend onderzoek (bijvoorbeeld een Gezichtsveld onderzoek of Optical Coherence Tomografie (OCT scan)) te verrichten. Sommige onderzoeken kunnen dezelfde dag plaatsvinden, voor andere moet u een vervolg afspraak maken. Dit gebeurt uiteraard in overleg met u. De oogarts stelt de diagnose, het behandelplan en bespreekt die met u. Indien nodig wordt medicatie voorgeschreven, een vervolg afspraak gemaakt of aanvullend onderzoek ingesteld. In het academisch ziekenhuis werken wij met artsen in opleiding en andere professionals in opleiding. Door deze opleidingsituatie kan het zijn dat er meerdere artsen of paramedici met u bezig zijn. Hierdoor kan het consult langer duren. Wij streven ernaar om u, indien mogelijk, ook weer terug te verwijzen naar uw eigen verwijzend oogarts.
Patiëntportaal Mijn UMC Utrecht
Als patiënt van het UMC Utrecht hebt u toegang tot het patiëntportaal Mijn UMC Utrecht via www.mijnumcutrecht.nl. U kunt hier informatie uit uw medisch dossier bekijken. Bijvoorbeeld welke afspraken er gepland staan in het UMC Utrecht, welke medicijnen u gebruikt en wat uw uitslagen zijn. Ook kunt u in Mijn UMC Utrecht een bericht sturen naar uw zorgverlener (e-consult). U kunt inloggen in Mijn UMC Utrecht met uw DigiD.
Afspraak maken
U kunt een afspraak maken bij een van onze secretaresses aan de balie en telefonisch via het Afsprakenbureau. Het telefoonnummer is 088 75 588 40.
Vrijwilligers
Als u bij aankomst in het UMC graag begeleiding wilt, dan kunt u dat aangeven bij de informatiebalie bij de hoofdingang. Een vrijwilliger komt u dan halen.
Tolkencentrum
Wanneer u de Nederlandse taal niet goed beheerst en gebruik wilt maken van een tolk via het tolkencentrum, dan kunt u dit aangeven bij de verpleegkundige of de behandelend arts. Het inzetten van een tolk wordt betaald door het UMC Utrecht. Voor korte gesprekken wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van een telefonische tolkhulp. Wanneer er situaties zijn waarin het noodzakelijk is dat een tolk naar het ziekenhuis komt, wordt geprobeerd om u hierin tegemoet te komen. Wanneer u daar behoefte aan heeft, geeft u dit dan zo tijdig mogelijk aan.
Eventuele opname uitklapper, klik om te openen
Wanneer u in aanmerking komt voor opname in het UMC Utrecht, geeft de arts of verpleegkundige u informatie over de eventuele wachtlijst en het oproepbeleid. Voor vragen omtrent opname en operatie kunt u een bericht achterlaten op het antwoordapparaat van opnamebureau Oogheelkunde. U wordt dan zo spoedig mogelijk teruggebeld.
Telefoonnummer Opnamebureau Oogheelkunde
088 75 568 00
De polikliniek als onderdeel van een Universitair Medisch Centrum uitklapper, klik om te openen
De medewerkers van een Universitair Medisch Centrum hebben verschillende taken. De zorg voor de patiënt staat op de eerste plaats.
Het UMC Utrecht heeft ook een opleidingsfunctie. Afgestudeerde artsen (arts-assistenten/AIOS) worden opgeleid tot medisch specialist en medisch studenten (co-assistenten) worden opgeleid tot arts. Hierdoor komt u waarschijnlijk niet alleen in contact met specialisten, maar ook met co-assistenten en arts-assistenten.
Verder doet het UMC Utrecht wetenschappelijk onderzoek. Mogelijk vraagt uw arts uw medewerking aan wetenschappelijk onderzoek.
De verschillende medewerkers
Medisch specialisten (staf)
De medisch specialisten hebben eigen vaste spreekuren op de polikliniek. Er is altijd minstens één medisch specialist op de polikliniek aanwezig. Verder begeleiden en ondersteunen ze de artsen in opleiding tot oogarts die ook spreekuur houden.
Artsen in opleiding tot specialist (AIOS)
AIOS zijn afgestudeerde artsen die in het ziekenhuis worden opgeleid tot specialist. Zij hebben hun eigen spreekuren op de polikliniek. AIOS bepalen altijd in overleg met een specialist welke behandeling uitgevoerd wordt. De AIOS gaan na een aantal maanden naar een andere spreekuur, waardoor u wellicht geregeld een nieuw gezicht te zien krijgt. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat u uw verhaal opnieuw hoeft te vertellen, soms kunnen we het echter niet voorkomen. De onderzoeken en behandelingen die u ondergaat en alles wat u met de arts heeft besproken, wordt in uw medisch dossier vastgelegd. De arts die u spreekt, is dus op de hoogte van uw situatie.
Co-assistenten
Co-assistenten zijn medisch studenten die in het ziekenhuis praktijkervaring opdoen, als onderdeel van hun opleiding tot arts. Bij consulten en behandelingen op de polikliniek kan er een co-assistent aanwezig zijn. De co-assistent voert zelf geen behandelingen uit. Als u niet wilt dat een co-assistent u onderzoekt, dan kunt u dit aangeven. Wij respecteren dit.
Verpleegkundigen
De verpleegkundigen van de polikliniek assisteren de artsen tijdens de behandeling. Tevens voeren de verpleegkundigen ondersteunende werkzaamheden uit ter voorbereiding van uw consult bij de arts.
Orthoptisten
Een orthoptist onderzoekt en behandelt patiënten die problemen hebben met de samenwerking van de ogen. Dit houdt onder andere in: scheelzien, luie ogen en dubbelbeelden. De orthoptisten hebben hiervoor een eigen spreekuur.
Technisch Oogheelkunde Assistent (TOA)
De TOA’s verrichten specifieke oogonderzoeken zoals gezichtsveldonderzoek, OCT oogaslengtemeting, echografie, kleurenzien, oogboldrukmeting en electrofysiologisch onderzoek.
Medisch secretaresses / doktersassistenten
De secretaresses en doktersassistenten van de polikliniek schrijven nieuwe patiënten in en maken afspraken. De doktersassistenten voeren tevens ondersteunende werkzaamheden uit ter voorbereiding van uw consult bij de arts.
Wetenschappelijk onderzoek
In het UMC Utrecht wordt wetenschappelijk onderzoek verricht. Het doel hiervan is de medische kennis te vergroten. Hierdoor kan de behandeling van patiënten in de toekomst worden verbeterd. In sommige gevallen zal u gevraagd worden of u mee wil werken aan een onderzoek. Uw arts zal u daar vooraf uitvoerig informatie over geven.
Vervolgens kunt u zelf beslissen of u aan het onderzoek wilt deelnemen. Als u niet wilt deelnemen, heeft dat geen gevolgen voor uw verdere behandeling.
Gebruik van lichaamsmateriaal
In sommige gevallen bewaart het ziekenhuis een deel van het bij u afgenomen lichaamsmateriaal (zoals bloed) om later te gebruiken bij wetenschappelijk onderzoek naar ziekteoorzaken. Het materiaal wordt geanonimiseerd bewaard. Dit houdt in dat uw naam op geen enkele wijze aan het bewaarde materiaal verbonden is. Voor een academisch ziekenhuis is het van groot belang dat er een archief van normaal en ziekelijk of veranderd weefsel wordt opgebouwd. Mocht u bezwaar hebben tegen het gebruik van cellen of weefsel, maakt u dit dan kenbaar aan uw behandelend arts. Er zal in uw dossier een aantekening gemaakt worden.
Wat kunt u verwachten van een bezoek aan de Polikliniek Oogheelkunde? uitklapper, klik om te openen
Als afdeling oogheelkunde vinden wij het belangrijk dat u weet wat u mag verwachten bij uw bezoek aan de polikliniek. Hieronder volgen een aantal afspraken die wij hanteren op de polikliniek oogheelkunde.
U komt op het spreekuur:
- U wordt vriendelijk ontvangen door één van onze medewerkers.
- De medewerkers gaan zorgvuldig met uw medische gegevens en vertrouwelijke informatie om.
- De medewerkers hebben kennis van zaken en zijn bevoegd en bekwaam in hun handelen.
- De medewerkers informeren u over eventuele uitloop van het spreekuur met de reden en duur van de vertraging.
- De medewerkers doen er alles aan om u van dienst te zijn.
- De behandelaar neemt de tijd voor u en legt u in begrijpelijke taal uit wat er aan de hand is. De behandelaar adviseert u over verder onderzoek en/of behandeling.
- U kunt altijd bij onze medewerkers terecht voor vragen en nadere uitleg.
U krijgt een oogheelkundig onderzoek en/of behandeling:
- De medewerkers plannen onderzoeken en behandelingen zoveel mogelijk in overleg en naar wens met u. Indien mogelijk plannen wij dit in combinatie met andere afspraken op onze afdeling en/of in het UMC Utrecht.
- De zorgverleners brengen u op de hoogte van uw aandoening en uw behandeling. Ze geven u desgewenst mondelinge en/of schriftelijke informatie hierover.
- Bij uitzondering, kan om organisatorische redenen uw geplande behandeling of operatie worden uitgesteld. U krijgt de afspraak voor uw uitgestelde operatie of behandeling dan alsnog op een zo kort mogelijke termijn. Uw mening telt
Wat verwachten wij van u?
Wij vragen van u:
- Dat u respect toont voor alle medewerkers.
- Dat u afspraken met het ziekenhuis nakomt, op tijd komt of tijdig afbelt.
Algemene informatie uitklapper, klik om te openen
Rechten van de patiënt
Als patiënt heeft u een aantal belangrijke rechten:
- Het spreekt vanzelf dat u zorgvuldige zorg en behandeling ontvangt, zowel medisch als verpleegkundig, aangepast aan uw situatie.
- U heeft recht op informatie over uw ziektebeeld en de door ons voorgestelde behandeling of onderzoeken. Wanneer u graag wilt dat de arts of verpleegkundige iets nog een keer uitlegt, kunt u dit gerust vragen.
- Als patiënt heeft u recht op privacy. UMC-medewerkers doen hun best om uw privacy te waarborgen. Dit betekent onder meer dat er zorgvuldig wordt omgegaan met uw persoonlijke en medische gegevens. Deze gegevens worden digitaal vastgelegd. Alléén medewerkers die hiertoe bevoegd zijn, kunnen uw gegevens inzien. Verpleegkundigen, artsen maar ook andere ziekenhuismedewerkers hebben een wettelijke geheimhoudingsplicht. Dat betekent dat de door u verstrekte gegevens uitsluitend voor uw behandeling worden gebruikt. Alleen met uw toestemming kunnen gegevens aan derden worden verstrekt. Zelf mogen u en uw wettelijke vertegenwoordiger (indien u dit zelf niet kunt) uw gegevens inzien. Voor het aanvragen van een afschrift of vernietiging van uw medische gegevens bestaat een schriftelijke procedure. Meer informatie kunt u krijgen bij de afdeling en bij Patiëntenservice.
- Wij houden rekening met uw religieuze overtuiging of uw levensbeschouwing.
- U heeft het recht om zelf beslissingen te nemen over uw behandeling. U kunt bijvoorbeeld beslissen of u een bepaald onderzoek wilt ondergaan of niet. Wanneer u voor een bepaalde behandeling of onderzoek geen toestemming geeft, dan verzoeken wij u dit duidelijk aan de arts te melden.
- Voordat u eventueel besluit deel te nemen aan een wetenschappelijk onderzoek, heeft u recht op schriftelijke en mondelinge informatie hierover.
Onderzoeken en registraties
Landelijk worden over diverse ziekten gegevens verzameld (registraties). Het UMC Utrecht werkt hier aan mee. Deze registraties hebben als doel bredere kennis over specifieke ziekten (zoals kanker en reuma) te verkrijgen. Bij Patiëntenservice vindt u een overzicht van de landelijke registraties waaraan het UMC Utrecht deelneemt en waarin uw (geanonimiseerde) gegevens mogelijk zijn opgenomen. Onderzoeksgegevens over ervaringen van patiënten met hun behandeling en over resultaten van verschillende behandelingen, worden anoniem verwerkt. Dat wil zeggen dat deze gegevens later niet gekoppeld kunnen worden aan de naam van een patiënt. De gegevens worden verzameld om de behandeling van onze patiënten te blijven verbeteren.
Tot slot...
Van onze kant hopen en verwachten wij dat u duidelijke en volledige informatie over uw gezondheidstoestand geeft en meewerkt aan de medische en verpleegkundige behandeling. Dit alles uiteraard binnen de mogelijkheden van uw gezondheid.
Klachtenbemiddeling uitklapper, klik om te openen
Hoewel de medewerkers hun best doen om optimale zorg te verlenen, kan het voorkomen dat u niet tevreden bent. In dat geval verzoeken wij u om eerst met de betrokkene(n) tot overeenstemming te komen. Als dit niet lukt of als uw voorkeur ernaar uitgaat derden in te schakelen, kunt u contact opnemen met de afdeling Klachtenbemiddeling. U kunt dit naar eigen voorkeur mondeling of schriftelijk doen. In overleg met u zal één van de medewerkers bij uw klacht bemiddelen.
- Webpagina: www.umcutrecht.nl/klachten
- Telefoonnummer: 088 75 562 08
Kosten uitklapper, klik om te openen
Het UMC Utrecht stuurt de rekening in eerste instantie naar uw zorgverzekeraar. In het algemeen ontvangt u alleen een rekening van de verzekeraar of van het UMC Utrecht voor kosten die niet (geheel) vergoed worden of wanneer u een eigen risico heeft. Niet alle behandelingen worden vergoed, daarom is het verstandig altijd u verzekering te checken. Voor vragen over uw persoonlijke situatie verwijzen wij u naar uw eigen zorgverzekeraar. Als u niet (of onvoldoende) verzekerd bent, heeft het ziekenhuis het recht u een voorschot te vragen op basis van de te verwachten kosten voor uw behandeling. Het UMC Utrecht heeft algemene betalingsvoorwaarden. Deze voorwaarden kunt u inzien bij de Kamer van Koophandel of via Patiëntenservice.
In het UMC Utrecht uitklapper, klik om te openen
Telefoneren
Mobiel telefoneren is in het UMC Utrecht toegestaan, behalve in die zones waar het storing op medische apparatuur geeft of waar het sociaal onwenselijk is. Bij de toegang tot deze gebieden staan of hangen verbodsborden.
Rolstoelen
In de centrale hal van het ziekenhuis en buiten bij de hoofdingang kunt u een rolstoel lenen. De borg hiervoor is één of twee euro, afhankelijk van het type rolstoel. Na uw polikliniekbezoek kunt u de rolstoel weer bij de hoofdingang inleveren en krijgt u uw borg terug.
Winkels, restauratieve voorzieningen
- Op de ‘Piazza’ (achter de winkel van Huffels) en bij de ingang naar de poliklinieken is een koffiecorner. Hier kunt u diverse soorten koffie en thee krijgen. Ook in andere dranken, ijs en snacks is er ruime keuze.
- Als u voor of na uw polikliniekbezoek een hapje wilt eten, kunt u terecht bij het petit-restaurant van Huffels (niveau 1, Zonnestraat).
- In de hoofdpassage vindt u een winkel met een uitgebreid assortiment aan artikelen, een postagentschap en een bloemenshop. Tevens vindt u er een geldautomaat en een wisselautomaat voor de parkeergarage.
Stiltecentrum
Het stiltecentrum is open en toegankelijk voor iedereen die een moment van rust zoekt. U vindt het stiltecentrum op niveau 1 aan de hoofdpassage. Onze medewerkers zijn graag bereid u de weg te wijzen.
Bereikbaarheid uitklapper, klik om te openen
Openbaar vervoer
Het UMC Utrecht / UMC is met het openbaar vervoer goed te bereiken. Voor informatie kunt u contact opnemen met het landelijke informatienummer van het openbaar vervoer, 0900 92 92 of via internet, www.9292ov.nl.
Parkeren
U kunt uw auto betaald parkeren in de parkeergarage van het UMC Utrecht. De parkeerautomaat vindt u buiten, bij de hoofdingang van het ziekenhuis. In de centrale hal is een wisselautomaat.
Op loopafstand van het UMC Utrecht vindt u P+R De Uithof. Dagtarief van deze garage is 5 euro inclusief vervoer per bus. Tussen P+R De Uithof en het UMC Utrecht rijdt 8 keer per uur buslijn 28 of u kunt met tram 21 naar het UMC Utrecht.
Komt u met de auto dan kunt u medepassagiers eventueel uit laten stappen vlak voor de hoofdingang.
Parkeertarieven UMC Utrecht
- € 1,80 per uur (€ 0,30 per 10 minuten)
- Maximum tarief per dag is € 18,00 (ook bij verlies parkeerkaart)
- Parkeert u korter dan 30 minuten? Dan betaalt u niets.
De tarieven gelden op elke dag van de week en 24 uur per dag.
Als u langdurig bij ons parkeert, kunt u een weekkaart van € 30 kopen.
Betalen van de parkeerkosten kan met uw pinpas of creditcard. Ook is er één parkeerautomaat waar u met contant geld kan betalen.
Prijswijzigingen voorbehouden.
Invalidenparkeerplaats
Indien u met de auto komt en u heeft een invalidenkaart, dan kunt u parkeren in de hiervoor gereserveerde parkeervakken bij de hoofdingang (tot maximaal 1 uur parkeren) of in de parkeergarage (laag 2, betaald parkeren). In de parkeergarage zijn ook rolstoelen te leen.
Taxivervoer
Bij de receptie van de polikliniek of bij de hoofdingang kunt u een taxi laten bellen. Wanneer u met de taxi gebracht wordt, kan de taxi gebruik maken van de parkeerplaatsen bij de hoofdingang of in de parkeergarage (laag 2). Bij de receptie van polikliniek Oogheelkunde kunt u, als u hiervoor in aanmerking komt, een taxibriefje krijgen voor uw verzekeringsmaatschappij.
Plattegrond
Op de volgende bladzijde vindt u een plattegrond voor in het UMC Utrecht. Voor meer informatie kunt u ook terecht bij de receptie bij de hoofdingang.
Contact uitklapper, klik om te openen
Hebt u vragen? Neem dan contact met ons op. Voor het maken van een afspraak hebt u een verwijzing nodig van uw oogarts.
Polikliniek Oogheelkunde
De polikliniek is op werkdagen bereikbaar van 08.00 tot 11.30 uur en tussen 13:00 en 16:00 uur.