Vorige

Dieetbehandeling bij overgewicht

Wat is overgewicht

In Nederland zijn steeds meer mensen te dik (overgewicht). We spreken van overgewicht als uw body mass index (BMI) hoger is dan 25. De BMI geeft de verhouding aan tussen uw lengte en gewicht. Als uw BMI hoger is dan 30, dan spreken we van obesitas.

Hoe ontstaat overgewicht

De belangrijkste oorzaken voor overgewicht zijn te veel eten en te weinig bewegen. Maar ook aanleg kan een rol spelen en sommige ziekten en medicijnen zorgen voor gewichtstoename. Minder eten en meer bewegen helpen om af te vallen.

Gevolgen van overgewicht

Overgewicht is geen ziekte, maar het vergroot wel de kans op ziektes. Bij overgewicht hebt u een grotere kans op:

  • hoge bloeddruk
  • hart- en vaatziekten 
  • diabetes type 2 (ouderdomssuikerziekte)  
  • rugklachten en gewrichtsklachten  
  • galstenen 
  • slaapapneu  
  • verminderde vruchtbaarheid  
  • sommige kankersoorten
     

Wat u zelf kunt doen

Om af te vallen moet u minder energie (calorieën) binnenkrijgen en meer bewegen. Een volwassene heeft 2000-2500 calorieën per dag nodig. Hiermee blijft u op gewicht. Als u dagelijks zo’n 500 calorieën minder neemt, valt u af.

Een gezonde voeding levert alle nodige voedingsstoffen.

De basis voor een gezonde voeding is:

  • 150-200 gram groente (3-4 opscheplepels) 
  • 2 stuks fruit (200 g) 
  • 4-7 sneetjes (volkoren)brood
  • 5 gram (dieet)halvarine voor op brood en 1 eetlepel (15 g) vloeibaar bakproduct voor de warme maaltijd
  • 2-5 kleine aardappelen (100-250 g) of andere zetmeelbron, bijvoorbeeld zilvervliesrijst, volkorenpasta, peulvruchten, couscous 
  • 450-650 (magere) melkproducten
  • 1- 1½ plak (minder vette) kaas (20-30 g)  
  • 100-125 gram magere vlees(waren), kip, vis ei of vleesvervanger  
  • 1½ -2 liter drinkvocht (inclusief melkproducten)

U eet gezond met minder calorieën door:

  • minder vette producten te eten
  • dranken zonder suiker of alcohol te drinken
  • zo weinig mogelijk extra’s naast deze basisvoeding te nemen

Hoeveel hebt u nodig

Hoeveel eten u nodig hebt, is afhankelijk van uw leeftijd, of u een man of een vrouw bent en uw activiteiten. U kunt dit voor uzelf bekijken in de schijf van vijf van het Voedingscentrum.

Bewegen

Als u wilt afvallen, dan moet u 60 minuten per dag bewegen. U mag dit verdelen over twee of drie momenten per dag. Zet uw lichaam wel goed aan het werk. Uw hart klopt dan sneller en u gaat sneller ademen. Bijvoorbeeld als u stevig wandelt of fietst.

Bent u nu niet actief of kunt u moeilijk lopen? Vraag dan advies aan een fysiotherapeut of trainer en bouw rustig op.

Misschien bent u niet zo’n liefhebber van sporten. Dan zijn er veel manieren om in beweging te zijn. Kies een vorm die u leuk vindt. Zo houdt u het gemakkelijker vol. Kent u iemand die ook meer wil bewegen? Spreek dan af om samen te gaan. Of zoek een beweegmaatje via een site als:

Meer informatie en tips over meer bewegen staat op:

 

Begeleiding bij overgewicht

Wij streven er naar dat u behandeld wordt door een diëtist die gespecialiseerd is in de begeleiding bij overgewicht. Deze dieetbehandeling kan vaak beter bij een diëtist bij u in de buurt plaatsvinden.

Hebt u niet eerder geprobeerd af te vallen?

Hebt u niet eerder geprobeerd af te vallen en wilt u ondersteuning? Raadpleeg dan een diëtist voor een individueel advies.

U kunt ook uw (huis)arts vragen naar een diëtist met wie hij samenwerkt.  

Wilt u graag begeleiding in een groep?

Voor groepsbegeleiding:

Hebt u al eerder geprobeerd af te vallen?

Hebt u al eerder geprobeerd af te vallen, maar valt u later weer terug in oude gewoontes? Kies dan voor een multidisciplinaire aanpak. Hierbij leert u niet alleen anders eten, maar ook anders denken en bewegen. Een diëtist, psycholoog en fysiotherapeut begeleiden u samen. Hiermee is de kans op blijvend resultaat het grootst. U kunt voor deze aanpak onder meer terecht bij: 

Wilt u psychologische begeleiding?

Wilt u psychologische begeleiding, bijvoorbeeld als u last hebt van eetbuien? Of bent u depressief of hebt u faalangst? Bespreek dit met uw (huis)arts.

Voor psychologische begeleiding kunt u terecht bij onder meer:

Contact en vragen

Hebt u nog vragen? Neem dan contact op met het secretariaat diëtetiek.