Terug
Nieuws

Dringend verzoek om reeds uitgezette laborders niet te wijzigen

Startpagina Bepalingenwijzer

Wijzigingen aan een reeds uitgezette laborder CDL, apotheek of MMB worden niet goed vertaald uit HIX 6.3 naar het labsysteem GLIMS. Uitslagen verschijnen hierdoor onder de onjuiste afnamedatum/-tijd (vaak een datum/tijd in de toekomst, maar in het verleden kan ook) in de cumulatieve rapportage in HiX. Als gevolg hiervan kan het gebeuren dat geplande orders voor de ochtendronde niet worden afgenomen omdat ze niet in de looproute van de bloedafnamemedewerkers verschijnen, en dat nabepalingen niet correct worden verwerkt in GLIMS.

Om dit te voorkomen was de mogelijkheid tot wijzigen van laborders in HIX geblokkeerd. Sinds 30/7 is de blokkade opgeheven omdat andere ziekenhuizen te veel last ervan ondervonden. Echter is het communicatieprobleem tussen HIX en GLIMS nog niet verholpen. Er wordt gewerkt aan een oplossing. Zodra wijzigingen goed kunnen worden verwerkt, volgt er communicatie.

 

Tot die tijd geldt het dringende verzoek om reeds uitgezette laborders niet meer te wijzigen.

Indien een laborder toch moet worden aangepast, zet dan de order stop en vraag een nieuwe order aan. Dit kan eenvoudig door het stopzetten van de order ('met overnemen'): Annuleer de initiële laborder. Klik met rechtermuisknop op de geannuleerde order en kies "Toevoegen met overnemen". Alle eerder ingevulde informatie wordt meegenomen naar de nieuwe order.

 

Indien u twijfelt over een afnamedatum/-tijd kunt u contact opnemen met het betreffende laboratorium.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet