Twee kinderen en een vrouw lopen hard in het bos.

Jaarverslag 2023: UMC Utrecht koersvast op weg

Naast investeringen in eigen huis en de groei van nationale en internationale onderzoeksnetwerken, heeft het UMC Utrecht in 2023 vooral zijn zorgnetwerk in de regio versterkt: een belangrijke stap in het realiseren van toekomstgerichte netwerkzorg.

video qr code

In deze folder bevindt zich extra informatie door middel van een video. Scan de bovenste QR-code met uw telefoon om deze video te bekijken. Of bekijk de video via:

In lijn met het Integraal Zorgakkoord (IZA) hebben we samenwerking met ziekenhuizen, huisartsen, verpleeg- en verzorghuizen, thuiszorg, gemeenten en onderwijs- en kennisinstituten in de regio, geïntensiveerd en uitgebreid. In 2023 leidde dit onder meer in een regiobeeld en -plan, een belangrijke basis voor coherente regionale netwerkzorg. Samen werken we in 2024 verder aan een innovatieve en aantrekkelijke regio, waar iedere patiënt kan rekenen op de juiste zorg op de juiste plek. En waar we werken aan het voorkomen van ziekte om zo gezondheidsverschillen te verkleinen tussen wijken en gemeenten.

Bekijk het jaarverslag 2023

Investeren in de toekomst

Met ons strategisch programma ‘Zorg van Morgen’ investeren wij in zorg, onderzoek, onderwijs en valorisatie. Investeringen in digitalisering, het vernieuwbouwen van ons gebouw en het optimaliseren van processen maken ons toekomstbestendig. In 2023 maken incidentele baten een aanzienlijk deel uit van het opnieuw positieve financiële resultaat en vormen een welkome bijdrage aan de investeringen die ons nog te wachten staan. De komende jaren zullen we vanuit onder andere de programma’s ‘Creëren financiële ruimte’ en ‘Zorg van morgen’ werken aan structurele versterking en verbetering van de bedrijfsvoering. Gezien de benodigde investeringen in de toekomst, waaronder de (ver-)nieuwbouw van het ziekenhuis, zullen we op termijn 60 tot 80 miljoen euro per jaar moeten vrijspelen uit de reguliere kosten.

Daarnaast zijn, mede in het kader van de Green Deal Duurzame Zorg 3.0, in 2023 belangrijke stappen gezet op het gebied van duurzaamheid en Planetary Health. Het ziekenhuis verlaagde zijn CO2-voetafdruk, verminderde afval en verspilling van voedsel, medicatie en materialen. Deze maatregelen dragen bij aan een duurzame zorgsector en een gezonde samenleving.

Hoge waardering patiënten, studenten en collega’s

Patiënten staan altijd centraal in zowel zorg, onderzoek als onderwijs. Patiënten waarderen onze zorg dan ook met een hoog rapportcijfer van 8,7. Ondertussen blijven wij ons met onze partners inspannen om de zorg nog passender en persoonsgerichter te maken. We stelden onder andere een nieuwe thuismonitoringsapplicatie beschikbaar voor alle patiënten met een steunhart. Zo nam thuismonitoring in 2023 verder toe. Onze positie in de zorg is en blijft daarmee sterk in onze belangrijkste speerpunten en partnerships in met name cardiovasculair, hersenen, oncologie, kindergeneeskunde en complexe acute zorg.

Ook studenten en collega's waarderen het UMC Utrecht. We hebben het programma ‘Dit zijn wij’ gestart om een inclusieve en veilige werk- en leeromgeving te creëren. Dit leidt tot waardevolle dialogen over gewenst gedrag binnen onze organisatie.

De bacheloropleidingen Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen ontvingen opnieuw het predicaat ‘Topopleiding’ van de Keuzegids Universiteiten. De Nieuwe Utrechtse School, die interprofessioneel en multidisciplinair leren voorstaat, ontwikkelt zich steeds verder en we realiseren waardevolle onderwijsinnovaties. Zo zetten we onder meer Virtual Reality in om studenten beter voor te bereiden op de praktijk.

Toppositie in onderzoek en innovatie

We kijken met veel waardering naar onze onderzoekers en het unieke onderzoek in het UMC Utrecht. Zo bleek in 2023 bijvoorbeeld dat het mogelijk is om baby’s, zwangere vrouwen en ouderen te vaccineren tegen het RS-virus. Echt een keerpunt in de bestrijding van dit gevaarlijke virus. En, als we kijken naar valorisatie, ontvingen we bijvoorbeeld weer een mooie bijdrage van Health~Holland. Hiermee ondersteunen we onder andere vijf kunstmatige intelligentie (AI)-labs waar we met behulp van AI en datascience antwoorden op maatschappelijke vraagstukken realiseren. Ondertussen verstevigden we onze internationaal leidende posities in regeneratieve geneeskunde, beeldgestuurde interventies en cel-, gen- en immunotherapie.

Ieder mens telt

We kijken met trots terug op de behaalde resultaten in 2023 en blijven investeren in een wendbare, duurzame en financieel gezonde toekomst. Een organisatie die mensen centraal zet. Waarin we met veel gedrevenheid en vertrouwen ook in de komende jaren samen verder werken aan het creëren van de zorg van morgen. En we meer waarde creëren, omdat ieder mens telt. Nu en in de toekomst.

Bekijk het jaarverslag 2023

Werken bij het UMC Utrecht