Terug

MCS@home

U bent onder behandeling bij het Mechanical Circulatory Support (MCS) team in verband met uw steunhart. De MCS@home app is onderdeel van de steunhartzorg in het UMC Utrecht. Het doel van de MCS@home app is het vroegtijdig signaleren van (gezondheids)problemen, waarmee het aantal complicaties en heropnames kan worden verminderd. Ook hopen we u met deze applicatie meer inzicht te geven in het beloop van uw gezondheid en het leven met een steunhart. 

Voor wie uitklapper, klik om te openen

Patiënten uit het UMC Utrecht met een steunhart. Een steunhart is een mechanische pomp die de functie van uw linker hartkamer ondersteunt en gedeeltelijk overneemt. De medische naam voor een steunhart is Ventricular Assist Device (VAD), een instrument om de hartkamer te ondersteunen. Ook de term LVAD wordt gebruikt. De L staat voor Left omdat de linker hartkamer ondersteund wordt.

Hoe werkt het? uitklapper, klik om te openen

U krijgt van ons informatie over de MCS@home app. In deze app wordt u op vaste momenten gevraagd waardes in te vullen en vragen te beantwoorden over uw gezondheid en uw steunhart. Ook krijgt u informatie met betrekking tot het leven met een steunhart en instructies over het gebruik van de app en meetinstructies voor het geval uw meetwaarden afwijkend zijn. Bekijk de meetinstructies.

Wat hebt u nodig om mee te doen? uitklapper, klik om te openen


1. De MCS@home app

  • Ga direct naar de applicatie in de App Store (iOs) of Google Play (Android)
  • Of ga naar de App Store (iOS) of Google Play (Android) en zoek op: Luscii Thuismeten.
  • Installeer de applicatie en volg de stappen.

Let op: Voor gebruik van de app dient u akkoord te gaan met de disclaimer van Luscii

2. Verder hebt u nodig

  • Een e-mailadres
  • Een weegschaal
  • Een smartphone of tablet met Android-versie 7 of hoger of Apple-versie iOS13 of hoger. Het is belangrijk om uw smartphone of tablet up-to-date te houden.
  • Een werkende dataverbinding (4/5G of wifi) via uw smartphone of draadloze internetverbinding (wifi) voor uw tablet.

Samenwerking uitklapper, klik om te openen

Digital health is juist in deze tijden een belangrijk thema voor het UMC Utrecht, omdat het helpt bij het onderbrengen van de juiste zorg op de juiste plek. Het UMC Utrecht werkt voor MCS@home samen met het bedrijf Luscii.

Gebruiksvoorwaarden en privacyverklaring uitklapper, klik om te openen

Bekijk de pagina met de gebruikersvoorwaarden en privacyverklaring over apps voor thuismeten. Lees deze goed door.

Contact: waar kan ik terecht? uitklapper, klik om te openen

  • De MCS@home app is niet bedoeld voor spoedeisende vragen of problemen (bv. alarmen van het steunhart). Neem bij spoed contact op met de spoedlijn van het MCS team via 088-7560500. Bij geen gehoor belt u 088-7557253 / 088-7557252 (B4 Oost).  
  • MCS team: Voor zorginhoudelijke vragen (geen spoed) kunt u terecht op het telefonisch spreekuur van het MCS team: 088-7555010 (maandag t/m vrijdag)
    • Keuze 1: medische, technische en verpleegkundige zaken (8.30- 11.30 uur)
    • Keuze 3: administratieve vragen zoals afspraken en recepten (8.30 tot 17 uur)
  • MRC: Bij vragen over de app of indien er sprake is van een technische storing kunt u ook contact opnemen met het MRC van het UMC Utrecht via 088-7560614 (alle dagen van de week, van 8.00 – 20.00 uur).
  • Bent u opgenomen in een ander ziekenhuis of bij AxionContinu? Ook dan stelt u vragen over de app aan het Medisch Regiecentrum of het MCS team van het UMC Utrecht.

Belangrijke informatie uitklapper, klik om te openen

  • Het MCS team bekijkt de meetwaarden en berichten die u via de app hebt doorgegeven op doordeweekse dagen (maandag t/m vrijdag) van 11.30-12.00 uur. De metingen moet u vóór 11.00 uur in de MCS@home app hebben ingevoerd. Metingen die later dan 11.00 uur zijn ingevoerd worden pas de volgende werkdag bekeken.
  • In het weekend worden de alarmen niet beoordeeld door het MCS team. Indien u twijfelt of als u zich niet goed voelt neem dan contact op met het MCS team via 088-7560500.
  • Indien u afwijkende meetwaarden heeft of het niet vertrouwt, neem dan altijd telefonisch contact op met het MCS team, zowel door de week als in het weekend. Ook als u een via de app een bericht hebt ontvangen dat het MCS team contact met u opneemt en u hebt voor 15.00 uur nog niets gehoord, vragen wij u zelf contact op te nemen. De app kan een storing hebben, waardoor uw metingen niet binnenkomen.

Veelgestelde vragen uitklapper, klik om te openen

Veelgestelde vragen over het gebruik van MCS@home:


Wanneer moet ik de metingen invoeren?

De metingen moet u vóór 11 uur in de MCS@home app hebben ingevoerd. Metingen die later dan 11.00u zijn ingevoerd worden pas de volgende werkdag bekeken. Indien u afwijkende meetwaarden heeft of het niet vertrouwt, neem dan altijd zelf contact op met het MCS team, zowel door de week als in het weekend. Ook als u een bericht hebt ontvangen dat het MCS team contact met u opneemt en u hebt voor 15.00 uur nog niets gehoord, vragen wij u zelf contact op te nemen.

Als ik de metingen heb ingevoerd, wanneer kan ik dan een reactie verwachten?

In principe hoort u niets tenzij er aanleiding is om contact met u op te nemen. Het MCS team bekijkt de meetwaarden en berichten die u via de app hebt doorgegeven op maandag t/m vrijdag van 11.30-12.00 uur en neemt contact op met u indien nodig. De verwerkingstijd van de door u ingevoerde waarden en antwoorden is 24 uur op werkdagen. In het weekend worden de alarmen niet beoordeeld door het MCS team. Indien u twijfelt of als u zich niet goed voelt neem dan contact op met het MCS team via 088-7560500.

Ik heb verkeerde meetgegevens ingevoerd. Kan ik deze wissen?

Nee, het corrigeren van verkeerd ingevoerde gegevens is na versturen niet mogelijk. Hebt u een fout ontdekt na het versturen? Vul dan de gegevens nog een keer in verstuur deze opnieuw.

Wat gebeurt er met mijn metingen?

De metingen die in de app zijn ingevoerd, worden in de MCS@home app opgeslagen. Deze zijn voor u zichtbaar in de app en voor uw zorgverleners binnen het UMC Utrecht in het online portaal van Luscii. Het MCS team bekijkt de metingen op alle doordeweekse dagen van 11.30-12.00 uur en neemt contact met u op indien nodig.

Staan de gegevens van MCS@home app in mijn medisch dossier?

De MCS@home app is niet gekoppeld aan uw medisch dossier.  De zorgverleners nemen de relevante gegevens over in uw medisch dossier. U kunt op elk moment uw ingevoerde metingen terugvinden in MCS@home.

Veelgestelde vragen over de gebruiksvoorwaarden en privacy:


Staat mijn volledig medisch dossier in de MCS@home?

Nee, MCS@home geeft u geen inzicht in het volledige dossier. In de app staan alleen de ingevoerde meetwaarden. U kunt uw volledig medisch dossier inzien via het Patiënt portaal van het UMC Utrecht.

Mag iemand anders mijn MCS@home ook gebruiken?

Nee, MCS@home is bedoeld voor persoonlijk gebruik in het kader van de zorgverlening die u van het UMC Utrecht ontvangt.

Er is een storing in de MCS@home app, wat doe ik nu?

Mocht de applicatie niet werken of er een storing zijn, dan kunt u de metingen eventueel telefonisch doorgeven door contact op te nemen met het MRC via 088-7560614. Indien u twijfelt of als u zich niet goed voelt bel dan met het MCS team via 088-7560500.

Is MCS@home op mijn telefoon extra beveiligd door een wachtwoord of code?

Nee, er is geen extra wachtwoord of code nodig om de app op uw telefoon te openen. Wij raden u aan om uw mobiele telefoon of tablet waarmee u inlogt zelf goed te beveiligen omdat er medische gegevens in MCS@home staan. Beveilig uw mobiele telefoon of tablet met een wachtwoord of een code van 5 cijfers, houd deze geheim en laat uw telefoon nooit onbeheerd achter. U bent zelf verantwoordelijk voor de beveiliging van uw apparatuur.

Ik heb het vermoeden dat iemand anders mijn MCS@home misbruikt. Wat moet ik doen?

Meld (vermoeden van) misbruik van uw account zo snel als mogelijk bij uw zorgverlener in het UMC Utrecht.

Ik wil niet langer gebruik maken van de MCS@home app. Mag ik zomaar stoppen?

Deelname is vrijwillig. U mag altijd en op elk moment kiezen om te stoppen met het gebruik van de MCS@home applicatie. Dit kan mogelijk wel gevolgen hebben voor de voortgang van de behandeling en uw gezondheid. Neem daarom als u wilt stoppen eerst contact op met het MCS team via 088-7555010.

Ik wil mijn gegevens uit de app laten verwijderen. Hoe kan ik dit doen?

U mag altijd en op elk moment het verzoek doen om uw gegevens te laten verwijderen. Dit kan mogelijk wel gevolgen hebben voor de voortgang van de behandeling en uw gezondheid. Neem daarom als u wilt stoppen eerst contact op met het MCS team via 088-7555010. Meer algemene informatie over uw rechten kunt u vindt u op de pagina rechten in de zorg.

Ik heb een klacht die niet over de applicatie gaat. Waar kan ik die indienen?

Voor een klacht die niet over MCS@home gaat, kunt u terecht bij de UMC Utrecht klachtenbemiddelaars via 088 7556208. Bekijk meer informatie over het indienen van klachten.

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?
Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet