Hoe maak je het onderwijs echt inclusief?
Het interfacultaire USO-project ‘Designing an inclusive curriculum and learning environment’ gaat van start.
Een van de speerpunten van het UMC Utrecht en van de Universiteit Utrecht is het bevorderen van diversiteit en inclusiviteit onder studenten en medewerkers. Maar wat verstaan we onder inclusiviteit? Hoe kunnen we het onderwijs inclusiever maken? Op welke manier kunnen we ervoor zorgen dat de studenten zich gerepresenteerd en thuis voelen in de leeromgeving? Dit zijn een aantal vragen waar dit USO-project zich mee bezig gaat houden.
In het driejarige project wordt eerst onderzocht wat opleidingen al doen om inclusief onderwijs te bieden en welke problemen ze op dit gebied ervaren. Door samen te werken met docenten, onderzoekers en studenten ontwikkelt de projectgroep een cursus- en curriculumscan gericht op inclusiviteit, die uitgevoerd wordt binnen de bachelor- en masteropleidingen. De uitkomsten zullen docenten en opleidingsdirecteuren meer inzicht geven. In het tweede jaar van het project wordt een toolbox ontwikkeld met instrumenten en handvatten om het onderwijs meer inclusief in te steken. Deze toolbox zal materialen bevatten die docenten kunnen gebruiken om het lesmateriaal en curricula inclusiever te maken.
Dit project is een samenwerking tussen de drie faculteiten Sociale Wetenschappen (Jeroen Janssen, professor Leoniek Wijngaards-de Meij), REBO (Brianne McGonigle Leyh) en Geneeskunde (Gönül Dilaver). Ulviye Isik, gepromoveerd op het onderwerp ‘motivatie van geneeskundestudenten met een migratieachtergrond', is recent aangenomen om haar expertise te delen in dit project.
Dit project wordt mogelijk gemaakt door een subsidie van het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs (USO).