Kwaliteitsgelden nieuws
De Nieuwe Utrechtse School in de spotlight: diversiteit en inclusie
Voorbereiden op de gezondheidszorg van morgen. Dat doen we in het UMC Utrecht door in te zetten op onderwijsinnovaties en activiteiten binnen zes actuele thema’s van onze onderwijsstrategie ‘De Nieuwe Utrechtse School’. Eén thema is diversiteit en inclusie (d&i).
Lees meer“Trek je niet terug op je eigen eiland"
Annet van Royen-Kerkhof, hoogleraar Interdisciplinair onderwijs in de Geneeskunde, sprak vrijdag 20 september haar oratie uit, getiteld ‘De Nieuwe Utrechtse School’. Een rede over onderzoek naar nieuwe onderwijsvormen om geneeskundestudenten op te leiden tot artsen met een bredere blik op de samenleving.
Lees meerGroen licht implementatie nieuw curriculum Geneeskunde in september 2026
De curriculumherziening is in volle gang: een prachtig nieuw curriculumplan is ontwikkeld en veel mensen zijn betrokken bij de uitwerking. Om nu meer tijd te nemen voor de ontwikkelfase, verschuift de implementatie van het nieuwe curriculum naar september 2026. “We hebben er vertrouwen in dat dit de juiste stap voorwaarts is.”
Lees meerEen succesvolle visitatie voor BMW en BMS
Trots. Dát zijn de opleidingsteams van de bacheloropleiding Biomedische Wetenschappen (BMW) en de masteropleidingen van Biomedical Sciences (BMS) zeker. De opleidingen hebben onlangs een ontwikkelingsgerichte visitatie doorstaan. En met succes! Het is een bevestiging van de kwaliteit en toewijding die de opleidingen BMW en BMS kenmerken.
Lees meerGönül Dilaver benoemd tot hoogleraar Inclusief Hoger Onderwijs
Dr. Gönül Dilaver, de huidige opleidingsdirecteur Biomedische wetenschappen in het UMC Utrecht, is benoemd tot hoogleraar Inclusief Hoger Onderwijs. Deze benoeming, die is ingegaan per 1 april 2024, markeert een belangrijk moment in de inspanningen om het onderwijs bij de UU en het UMC Utrecht toegankelijker en inclusiever te maken. Dilaver heeft zich door de jaren heen sterk gemaakt voor de verbinding tussen wetenschap, maatschappij en inclusie in het hoger onderwijs.
Lees meerUMC Utrecht biedt statushouders toekomst in zorg
Het UMC Utrecht introduceert een nieuw onderwijsprogramma voor nieuwkomers: ‘Oriëntatie in de Nederlandse Gezondheidszorg’. Statushouders die niet in Nederland zijn opgeleid, kunnen uitgebreid kennismaken met de Nederlandse gezondheidszorg, inclusief essentiële taalvaardigheden. Op deze manier zorgen we ervoor dat nieuwkomers kunnen leren of werken in de zorg. Het programma start op 23 april 2024, aanmelden kan tot half maart 2024.
Lees meerNationaal Programma Onderwijs: deadline ‘Call for proposals’ op 31 januari
Studenten, studentenorganisaties, faculteiten en UU-medewerkers kunnen subsidie aanvragen bij de Universiteit Utrecht voor activiteiten die een bijdrage leveren aan de doelstellingen van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO): het wegwerken en herstellen van achterstanden die onder studenten ontstaan zijn door de corona-pandemie.
Lees meerInzicht in eigen studiegedrag en motivatie met THERMOS
Wijze van planning, doorzettingsvermogen, focus, zelfvertrouwen - bij studeren komt meer kijken dan puur het je eigen maken van de lesstof. Via het THERMOS-dashboard is het voor studenten nu mogelijk inzicht te krijgen in hun studiegedrag en -motivatie.
Lees meerCultuurprogramma: Samen zorgen voor een prettige werk- en leeromgeving
Of je nu in de zorg, het onderzoek of het onderwijs werkt, van specialist tot student: het creëren van een open en stimulerende leer- en werkomgeving begint bij jezelf. Als UMC Utrecht innoveren we op vele fronten, waarom niet ook in onze omgang met elkaar? Het begint met de cruciale vraag die we onszelf kunnen stellen: hoe denk jij dat we met elkaar om (moeten) gaan? Doen we hóe we het doen, ook daadwerkelijk goed?
Lees meer