Terug

Verzoek tot correctie of aanvulling medische gegevens

Verzoek tot correctie of aanvulling medische gegevens

Toelichting

Verzoek tot correctie

U kunt als patiënt de arts verzoeken om feitelijke onjuistheden in uw dossier te laten corrigeren. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om:

  • een fout in uw adresgegevens;
  • onjuiste gegevens over onderzoeken en behandelingen in het verleden;
  • een taalkundige onjuistheid of onjuiste getalsnotering.

Het recht op correctie strekt niet zo ver dat u als patiënt bijvoorbeeld een diagnose mag laten wijzigen. Bent u het niet eens met een diagnose dan mag u een verklaring aan het dossier toevoegen waarin u uw (afwijkende) visie op de diagnose weergeeft. Zie hiervoor onderstaande tekst over een verzoek tot aanvulling.

Verzoek tot aanvulling

U heeft als patiënt het recht om een verklaring aan uw dossier toe te laten voegen als u er behoefte aan heeft dat in uw dossier een beeld van u als persoon of van uw gezondheidstoestand wordt geschetst, dat in uw ogen volledig en juist is. Een dergelijke verklaring kan een zienswijze van u als patiënt bevatten over de bevindingen van de arts of van een andere hulpverlener, bijvoorbeeld in het kader van een second opinion

Wat wij van u vragen:  

  1. U vult onderstaand formulier volledig in; 
  2. U maakt een kopie een scan van uw paspoort/ID-kaart en voegt deze toe bij dit formulier; 
  3. U zet uw handtekening op een wit papier, maakt hiervan een foto en voegt deze toe bij dit formulier.  
  4. Indien u een aanvraag indient voor een ander dan uzelf, voeg dan een machtigingsformulier (met handtekening van de patiënt) én kopie ID van de patiënt toe aan dit formulier. 

Aanvraagformulier correctie of aanvulling medische gegevens

GEGEVENS PATIËNT

Indien de aanvrager een ander is dan de patiënt


Verzoek

De legitimatiebewijzen worden verwerkt ten behoeve van het identificatieproces. Dit wordt direct door ons verwijderd op het moment dat wij u hebben geïdentificeerd. 


Heeft u het hele formulier volledig en naar waarheid ingevuld en een kopie van uw identiteitsbewijs en handtekening toegevoegd? Klik dan op ‘verzenden’. U ontvangt van ons een bevestiging via een mailbericht zodra uw aanvraag bij ons binnen is. 

Heeft u vragen?  

Stuur dan een mail naar teamuitleveringdossier@umcutrecht.nl. Of neem telefonisch contact met ons op: 088 755 88 01. Wij zijn telefonisch bereikbaar op:

  • maandag, woensdag en vrijdag van 08:30 – 12:30 uur
  • dinsdag en donderdag van 13:00 – 17:00 uur

Vanwege de privacy van onze patiënten kunnen wij telefonisch geen medische gegevens doorgeven. Wij vragen hiervoor uw begrip.

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?
Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet