Terug

Communicatie op afstand: alternatieven voor telefoneren

Patiëntfolder

Als u doof of slechthorend bent kan communiceren lastig zijn. Vooral als u communiceert met iemand die op een andere locatie is. Telefoneren was lange tijd het meest gangbare middel voor communicatie op afstand. Maar er zijn goede alternatieven. In deze folder leest u over verschillende middelen die communicatie op afstand makkelijker maken. Ook bespreken we alternatieven voor telefonie bij noodsituaties.

Alternatief voor telefoneren: Signcall App uitklapper, klik om te openen

Signcall biedt drie verschillende diensten aan die communiceren op afstand mogelijk maken. De dienst is als app te installeren op smartphone en tablet. In de meeste gevallen wordt deze dienst door de zorgverzekeraar vergoed. 

KPN Teletolk

Via KPN Teletolk kunnen doven/slechthorenden en horenden met elkaar bellen. Dit kan door middel van tekst- en beeldbemiddeling.

Bij tekstbemiddeling typt u wat u wilt zeggen. Een medewerker van KPN Teletolk leest dit voor aan de horende persoon. Omgekeerd zet de medewerker dat wat de horende persoon zegt om in tekst. 

Bij beeldbemiddeling ziet u op het scherm een tolk Nederlandse Gebarentaal. U gebaart wat u wilt zeggen en de tolk vertaalt dit in gesproken Nederlands voor de ander. Andersom vertaalt de tolk wat de horende persoon zegt in gebarentaal.

Het is ook mogelijk om gebeld te worden via KPN Teletolk. U kunt de oproep beantwoorden met de tekst- of beeldbemiddelingsdienst.

Tolkcontact tolk op afstand

Via Tolkcontact tolk op afstand kunt u zonder afspraak voor korte situaties (maximaal 20 minuten) een gebarentolk op afstand inzetten. U komt via uw telefoon of tablet in contact met een tolk.

Alarmnummer 112

Signcall biedt in de app de mogelijkheid om rechtstreeks met het alarmnummer 112 te bellen. U wordt direct verbonden met een medewerker van de alarmcentrale. De medewerker communiceert via tekst. U kunt kiezen om te spreken of te typen.

Meer informatie over de diensten van Signcall, de kosten en het aanvragen ervan leest u op de website www.signcall.nl

Spraakherkenning apps uitklapper, klik om te openen

Er zijn diverse apps die spraak herkennen en omzetten in tekst. Zo leest u wat er gezegd wordt. Hieronder staan enkele websites van deze apps. Daar leest u meer informatie over het gebruik van deze apps.

Beeldtelefonie uitklapper, klik om te openen

Beeldtelefonie (ook wel beeldbellen genoemd) is het telefoneren met videobeeld. Dit is een goed alternatief voor het traditionele telefoneren als u en uw gesprekspartner kunnen communiceren met (ondersteunende) gebaren. Ook de combinatie van horen en spraakafzien is hiermee mogelijk. Bekende middelen die beeldbellen aanbieden zijn WhatsApp, Skype en FaceTime. Meer informatie over het gebruik ervan leest u op de websites van deze middelen. 

Contact met bedrijven via online chat uitklapper, klik om te openen

Bij online chatten voert u een gesprek door middel van typen. Veel bedrijven bieden via hun website een online chat aan. Vaak is dit direct zichtbaar op de beginpagina van het bedrijf. Is dit niet het geval dan kunt u kijken onder het kopje ‘contact’ of typt u ‘chat’ in bij de zoekfunctie op de website.

Noodsituaties uitklapper, klik om te openen

Alarmnummer 112

Het alarmnummer 112 is bereikbaar via de eerder genoemde Signcall app.

Telefoontraining op maat uitklapper, klik om te openen

Wilt u liever op de traditionele manier telefoneren? De logopedisten van de Zorggroep Cochleaire Implantatie oefenen met u het telefoneren tijdens een hoortraining. Telefoneren is niet voor elke CI-gebruiker mogelijk. Bespreek dit met uw logopedist in het UMC Utrecht. Zij helpt u om mogelijkheden te verkennen en geeft advies op maat.

Contact uitklapper, klik om te openen

Hebt u vragen? Neem dan contact op met het secretariaat van de Zorggroep Cochleaire Implantatie van het UMC Utrecht door een bericht te sturen met Whatsapp via telefoonnummer 06 27 74 40 89 of stuur een e-consult via Mijn UMC Utrecht patiëntportaal. Meer informatie over het patiëntportaal leest u op de website www.umcutrecht.nl/mijnumcutrecht. Het telefoonnummer van het secretariaat is 088 75 583 60.

Contact uitklapper, klik om te openen

Hebt u vragen? Neem dan contact met ons op. Voor het maken van een afspraak hebt u een verwijzing nodig van de huisarts of specialist.

Polikliniek Keel-, neus- en oorheelkunde (KNO)

088 75 588 90

De polikliniek is op werkdagen bereikbaar van 08.00 - 17.00 uur

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?
Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet