Diversiteit en inclusie in onderwijs
Diversiteit en inclusie in onderwijs
Het Platform Diversiteit en Inclusie streeft ernaar om bij te dragen aan het diverser en inclusiever maken van ons onderwijs.
Inclusief en toegankelijk onderwijs, waarin aandacht is voor diversiteit, heeft effect op al onze studenten. Het slaat bruggen tussen de studenten, het daagt hen uit om op complexere wijze na te denken over hun toekomstig beroep, en het vermindert het risico op denken in stereotypen. De inclusieve mindset die onze studenten zo ontwikkelen vormt een waardevol onderdeel van hun professionele identiteit, wat uiteindelijk ook de zorg ten goede zal komen.
Daarom werken de leden van het platform met hun praktijkervaring en expertise via verschillende initiatieven aan inclusief onderwijs waar alle studenten zichzelf mogen zijn en zich tegelijkertijd verbonden voelen met de faculteit Geneeskunde. Alles om een onderwijsomgeving te creëren waar iedereen zich optimaal kan ontwikkelen. Als het gaat om 'Inclusief onderwijs', zijn de volgende punten waarop het platform Diversiteit en Inclusie zich richt:
- Waarderen van diversiteit en het erkennen van de rijkdom aan ervaringen, perspectieven en talenten die studenten/medewerkers uit verschillende achtergronden meebrengen naar de leeromgeving.
- Bevorderen van samenwerking, empathie en kritisch denkvermogen.
- Ontwikkelen van een breder begrip van de wereld en bevorderen van empathie en respect voor anderen.
- Studenten helpen bij het verkennen van diverse standpunten en het deelnemen aan discussies over sociale kwesties.
- Lesmaterialen en hulpbronnen met diverse perspectieven aanbieden, stereotypen uitdagen en bevorderen van cultureel begrip.
- Het diversifiëren van het curriculum, dit houdt in dat interdisciplinaire verbanden worden gelegd door kennis en perspectieven uit verschillende disciplines te integreren om een meer holistisch begrip van een onderwerp te bieden.
Dit wordt onder andere bewerkstelligd door onderstaande projecten.
Projecten
Belonging project
Een cultuur waarin iedereen erbij hoort, gewaardeerd wordt en de kans krijgt zich te ontwikkelen door middel van open, gelijkwaardig en inspirerend onderwijs zijn belangrijke punten voor de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht. Het doel van dit UU-brede, Belonging@UU, project is het bijdragen aan de diversiteits- en inclusiedoelstellingen van de Universiteit Utrecht in samenwerking met UMC Utrecht door middel van een dashboard, welkomstprogramma, Reflectieve Testimonials, infosheet en een workshop.
Inclusief curriculum
Hoe zorg je ervoor dat alle studenten zich welkom voelen aan de universiteit? In het interfacultaire USO-project “Developing an Inclusive Curriculum and Learning Environment” zoeken onderwijsdeskundigen, docenten, onderzoekers en studenten geschikte middelen om het onderwijs en de leeromgeving inclusiever te maken. Vanuit het project is een reflectietool op cursusniveau voor studenten en docenten, een reflectietool op programmaniveau voor onderwijsdirecteuren/programmaleiders en een toolbox ontwikkeld om het onderwijs inclusiever te maken.
Building Bridges
Het project Building Bridges bouwt voort op het USO-project ‘Intercultural Competences for Utrecht University (ICUU)’(2017-2018) waarin ervaring en kennis opgedaan met het ontwikkelen en geven van onderwijs over interculturele competenties aan studenten, docenten en onderwijsmedewerkers. Doel van het implementatieproject is om onderwijs en materialen uit het ICUU-project aan te passen en te implementeren in de Biomedische en de Geneeskunde opleidingen.
K.I.C.K startprogramma
Voor elke eerstejaarsstudent is de start van de studie heel erg spannend en sommige studenten hebben net wat meer houvast nodig om met vertrouwen aan hun studie te beginnen. Met het zomerbrugprogramma krijgen studenten meer duidelijkheid over hun studieomgeving, ondersteuningsmogelijkheden en verwachtingen.
Cursus 'Unravelling bias in Science'
In het verleden heeft de impliciete bias van (bio)medische professionals geleid tot een gebrek aan kennis over bijvoorbeeld de invloed van genetica op de werking van medicijnen, of het verloop van bepaalde ziekten in vrouwen of kinderen. Het is het daarom essentieel dat (toekomstige) artsen en onderzoekers zich bewust worden van hun eigen biases en van die van hun vakgenoten. De cursus Unravelling Bias in Science neemt studenten mee op een reis om het ontstaan en de consequenties van verschillende typen van bias in (bio)medisch onderzoek te ontrafelen.
Bias check selectie bacheloropleidingen
In 2019 is een bias check uitgevoerd binnen de selecties van GNK en BMW. De verschillende selectie instrumenten werden door een divers team van onderzoekers en medewerkers uitgebreid gescoord op verschillende aspecten van mogelijke bias. Er werden geen grove vormen van bias ontdekt. Wel vonden we verschillende subtielere vormen van mogelijke bias, m.n. op het vlak van woordkeus, zinsconstructies en casuïstiek. N.a.v. de bias checks zijn aanpassingen doorgevoerd in de selectie instrumenten.
Module voor nieuwkomers: oriëntatie in de Nederlandse gezondheidszorg
In dit programma bereidt het UMC Utrecht statushouders uit Utrecht voor op werken of studeren in de Nederlandse gezondheidszorg. Het doel is om statushouders die niet in Nederland zijn opgeleid, een uitgebreide kennismaking met de Nederlandse zorg aan te bieden zodat zij kunnen leren of werken in de zorg. Omdat het belangrijk is om goed Nederlands te kunnen spreken voor werken of studeren in de zorg, is taal ook een onderdeel van deze module.
Lees meer.
Studentenplatform
Naast medewerkers heeft het Platform Diversiteit & Inclusie ook een studententak. Deze actieve studenten signaleren situaties binnen het onderwijs en het studentenleven op het gebied van diversiteit en inclusie. Samen met de medewerkers van het platform werken ze via initiatieven samen aan een inclusieve onderwijsomgeving in het UMC Utrecht. De studententak bestaat uit verschillende studenten vanuit alle opleidingen in het UMC Utrecht.
Trainingen
Bias training
In deze training worden docenten zich bewust van vooroordelen, leren zij de mensen om hen heen beter kennen en denken zij samen na over manieren om inclusiever te handelen.
Actieve omstanderstraining
Een omstander zijn van een ongewenste/ongemakkelijke situatie kan iedereen in het UMC Utrecht overkomen. Maar hoe ga je hiermee om? De actieve omstanderstraining is ontwikkeld om te helpen bij het herkennen van verschillende vormen van ongewenst gedrag en om handvatten te bieden om effectief in te grijpen in situaties waarin mensen vormen van ongewenst gedrag ervaren.